(akt.) Jak usunąć swoje dane z Naszej-Klasy

30-10-2009, 13:59
Aktualizacja: 30-10-2009, 16:00
Listy Czytelników

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że usunięcie konta na Naszej-Klasie nie jest tożsame z usunięciem danych osobowych użytkownika. "Czy jest jakiś sposób, aby je zlikwidować? Proszę o pomoc" - napisała do redakcji Dziennika Internautów jedna z Czytelniczek. Zwróciliśmy się w tej sprawie do obsługi serwisu.

Pierwsze doniesienia o trudnościach związanych z usuwaniem danych osobowych w serwisie Nasza-Klasa pojawiły się pod koniec ubiegłego roku. Informacje podane w mediach skłoniły Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych do zajęcia się tą sprawą. Jak wynika z uzyskanych przez nas informacji, GIODO zaakceptował ustalenia Naszej-Klasy w tym zakresie.

Chociaż usunięcie konta nie jest równoznaczne z jednoczesnym usunięciem danych osobowych, nie oznacza to, że ich skasowanie jest niemożliwe - podkreśla Joanna Gajewska, rzecznik prasowy serwisu. Procedura postępowania jest prosta. Osoba, która zlikwiduje konto na NK, może się zwrócić do naszego Działu Obsługi Użytkownika z prośbą o usunięcie swoich danych, o czym jest informowana z chwilą skasowania profilu. Jeśli dostarczy taką prośbę, maksymalnie po 30 dniach jej dane zostaną usunięte - tłumaczy przedstawicielka Naszej-Klasy.

Odpowiednie żądanie można przesłać za pomocą formularza kontaktowego na stronie
http://nasza-klasa.pl/support - najpierw wybieramy kategorię pytania (w tym przypadku chodzi o Profil), po kliknięciu przycisku "Dalej" określamy temat. Należy zaznaczyć Chcę usunąć swoje dane osobowe. W kolejnym kroku otrzymamy pouczenie, z którego wynika, że na stronie formularza kontaktowego trzeba wpisać adres e-mail przypisany do konta, z którego użytkownik chce usunąć dane. Treść zgłoszenia powinna zawierać prośbę o usunięcie danych osobowych.

Dlaczego NK nie traktuje usunięcia konta przez użytkownika jako oświadczenia woli, że użytkownik ten chce jednocześnie usunąć z serwisu swoje dane? Joanna Gajewska wyjaśnia:

Natychmiastowe usuwanie danych nie jest możliwe z wielu powodów, np. z powodu takiej wysoce prawdopodobnej sytuacji: Przypuśćmy, że Jan Kowalski założył konto na NK, dopuścił się na nim przestępstwa (np. wysyłał groźby karalne do innego użytkownika). Po wysłaniu takich gróźb natychmiast skasował konto i jednocześnie usunął wszelkie dane, które pozwoliłyby policji namierzyć sprawcę tego przestępstwa...

Jako administracja NK staramy się chronić naszych użytkowników przed tego typu niepożądanymi przypadkami, stąd wprowadzamy i stosujemy procedury, które mają jak najlepiej służyć temu celowi i muszą uwzględniać wiele różnych sytuacji.

Aktualizacja I: Jak usunąć dane zmarłego użytkownika

Jeden z Czytelników Dziennika Internautów zwrócił się do nas dziś rano z kolejnymi pytaniami dotyczącymi możliwości usunięcia konta i przypisanych do niego danych osobowych. Chodzi o sytuację, kiedy posiadacz konta umrze. Czy rodzina - nie znając hasła - może w jakiś sposób usunąć profil zmarłego i podane przez niego dane? Jakie należy w tym celu poczynić kroki? Również te pytania przekazaliśmy rzeczniczce Naszej-Klasy, Joannie Gajewskiej. Poniżej przytaczamy otrzymaną odpowiedź:

W momencie śmierci danego użytkownika NK umowa, jaka została zawarta między serwisem a internautą w trakcie tworzenia przez niego konta, automatycznie przestaje obowiązywać. Konto takie nie może być zarządzane przez osoby trzecie i jest usuwane po spełnieniu przewidzianej w tym wypadku procedury. Jeśli nasz Dział Obsługi Użytkownika dostanie jakiekolwiek zawiadomienie o tym, że dany użytkownik nie żyje, przystępuje do sprawdzenia wiarygodności tej wiadomości. Po zakończeniu weryfikacji konto nieżyjącego użytkownika zostaje usunięte.

Aktualizacja II: Jak usunąć dane po zmianie adresu e-mail

Mniej więcej rok temu sam osobiście wysłałem taki wniosek, jednak nie został on rozpatrzony z powodu takiego, że... nie został wysłany z adresu mailowego, na który zarejestrowałem się w Naszej-Klasie. Problem polega na tym, że dostępu do tego adresu już nie posiadam, więc wniosku z niego wysłać nie mogłem - napisał do redakcji Dziennika Internautów kolejny Czytelnik. Zapytaliśmy Joannę Gajewską, czy istnieje możliwość wykasowania swoich danych osobowych, jeśli nie ma się już dostępu do e-maila, który był przypisany do usuniętego konta. Okazało się, że tak.

Nasze procedury ewoluują, by dostosować się do potrzeb użytkowników i uwzględnić możliwe najwięcej scenariuszy różnych przypadków. Gdy użytkownik nie ma już dostępu do przypisanego oryginalnie do jego konta maila, prosimy o inne dane, do których dostęp może mieć tylko właściciel konta, by zweryfikować prawdziwość wniosku - odpowiedziała przedstawicielka Naszej-Klasy.


Źródło: DI24.pl
UWAGA: UWAGA: Wybrane listy, przesłane do redakcji Dziennika Internautów, publikujemy, by umożliwić ich autorom dotarcie do szerszego grona odbiorców. Czytelnicy mogą podzielać zawarte w nich poglądy lub mieć odmienne zdanie - zachęcamy do wyrażania swoich opinii w komentarzach. Treści publikowanych listów mogą zawierać prywatne poglądy internautów, które nie odzwierciedlają poglądów redakcji DI. Listy prosimy kierować na adres: listy@di.com.pl
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy