Jak szczelny jest twój smartfon?

25-07-2019, 16:38

Tym razem nie chodzi o szczelność w sensie odporności na wyciek danych czy inne parametry bezpieczeństwa, tylko o dosłowne zabezpieczenie przed przenikaniem wody czy kurzu do wnętrza urządzenia.

Korozja spowodowana przez wodę

Niemal co 10 wakacyjne uszkodzenie telefonu wynika z jego zatopienia lub zalania. Szczególnie niebezpieczna dla smartfona jest słona woda. Morska woda powoduje korozję metalowych części telefonu. Żaden telefon nie potrafi się przed tym obronić. Sól osadza się pod uszczelkami i niszczy między innymi gniazda słuchawkowe.

 

Sprawdź IP swojego smartfona

Producenci smartfonów najczęściej posługują się normami IP, które pozwalają określić poziom szczelności urządzenia na pył i wodę. Oznaczenie informuje użytkownika, w jaki sposób może korzystać z posiadanego telefonu.

Klasy szczelności określane są dwoma cyframi. Pierwsza z nich oznacza stopień ochrony przed dostępem ciał obcych np. kurzem. Druga informuje od ochronie przed wnikaniem wody do urządzenia. Im większa wartość IP, tym wyższy poziom ochrony urządzenia.

Trafiające obecnie do sprzedaży flagowe modele smartfonów posiadają w większości klasę IP 67. Oznacza to, że są całkowicie pyłoszczelne oraz odporne na krótkotrwałe zanurzenie w wodzie. W tańszych modelach ochrona może być słabsza.

 

Klasy szczelności IP (International Protection Rating)

Pierwszy znak (IPx0): zabezpieczenie przed ciałami stałymi

0 brak ochrony

1 ochrona przed ciałami o wielkości ponad 50 mm (przypadkowy dotyk dłonią)

2 ochrona przed ciałami o wielkości ponad 12,5 mm (przypadkowy dotyk palcem)

3 ochrona przed ciałami o wielkości ponad 2,5 mm (przypadkowy dotyk drutem)

4 ochrona przed ciałami o wielkości ponad 1 mm (cienkie narzędzie, cienki przewód)

5 ochrona przed wnikaniem pyłu w ilościach nie zakłócających pracy urządzenia

6 całkowita ochrona przed wnikaniem pyłu

Drugi znak (IP0x): zabezpieczenie przed wnikaniem wody

0 brak ochrony

1 ochrona przed kroplami wody spadającymi pionowo (z kondensacji)

2 ochrona przed kroplami wody padającymi na obudowę pod kątem 15° względem położenia normalnego

3 ochrona przed kroplami padającymi pod kątem 60° od pionu

4  ochrona przed kroplami padającymi pod dowolnym kątem, ze wszystkich stron (deszcz)

5 ochrona przed strumieniem wody z dowolnego kierunku

6 ochrona przed silnymi strumieniami wody lub zalewaniem falą z dowolnego kierunku

7 ochrona przed zalaniem przy zanurzeniu na taką głębokość, aby dolna powierzchnia obudowy znajdowała się 1 m pod powierzchnią wody, a górna nie mniej niż 0,15 m w czasie 30 min

8 ochrona przed zalaniem przy ciągłym zanurzeniu i zwiększonym ciśnieniu wody (1 m głębokości)

9 ochrona przed zalaniem strugą wody pod ciśnieniem (80-100 barów, o temperaturze do +80 °C)

Wszystko w rękach użytkownika

Gwarancja szczelności nowego urządzenia nie oznacza, że będzie ono zachowywało swoje właściwości przed cały czas użytkowania. Podczas użytkowania telefonu mogą pojawić się sytuacje, które ograniczą jego odporność na niekorzystne warunki, co może negatywnie wpłynąć na funkcjonalność smartfona. Każdy upadek czy przegrzanie mogą powodować mikrouszkodzenia niewidoczne zewnętrznie. Głównymi powodami obniżenia szczelności urządzeń są:

  • Zabrudzenia urządzenia np. szufladki na kartę SIM lub kartę pamięci. Brak odpowiedniego docisku elementów i uszczelek może powodować dostawanie się do środka urządzenia wilgoci czy pyłów.
  • Uszkodzenia mechaniczne – poobijana obudowa, niewielkie pęknięcia, rozklejanie się obudowy wynikające z oddziaływania wysokiej temperatury.
  • „Domowe” sposoby czyszczenia smartfonów, a w szczególności membran głośników i mikrofonów. Użycie ostrych przedmiotów, czy szczoteczek z twardym włosiem może naruszyć ich strukturę i rozszczelnić urządzenie.

Jak zadbać o urządzenie

Po pierwsze warto sprawdzić klasę szczelności posiadanego urządzenia. Po drugie, przed wyjazdem nad wodę warto zainwestować w obudowę chroniącą przed dostępem wody lub w wodoszczelne etui. Do rozważenia pozostaje także dodatkowa ochrona urządzenia właśnie na wypadek zalania, ale także uszkodzenia telefonu. Miesięczny koszt ochrony urządzenia mobilnego u operatora zaczyna się już od kilku złotych miesięcznie, co w zestawieniu z potencjalnym kosztem naprawy urządzenia jest niewielkim wydatkiem. Tym bardziej, że gwarancja producenta obejmuje jedynie awarie, a nie uszkodzenia telefonu.

W razie bliskiego spotkania z wodą

Osoby posiadające ochronę telefonu od operatora mogą w razie zalania spać spokojnie, gdyż jego naprawą zajmie się profesjonalny serwis, a jeżeli naprawa nie będzie możliwa to klient otrzyma nowe urządzenie. Jeżeli jednak jesteśmy zdani tylko na siebie, warto zapamiętać kilka cennych wskazówek.

  1. Należy szybko wyłączyć telefon, jeżeli po zalaniu nadal działa.
  2. Nie wolno podłączać do niego ładowarki, ani kabla USB.
  3. Czego na pewno nie robić? Potrząsać telefonem lub używać suszarki, gdyż to jedynie powoduje rozprzestrzenienie się wody.
  4. Umieszczenie telefonu w pojemniku z ryżem czy trocinami oraz samodzielne próby rozebrania urządzenia by je osuszyć zazwyczaj kończą się anulowaniem gwarancji oraz stają się powodem powstania kolejnych uszkodzeń.
  5. Bez wątpienia najlepiej będzie więc szybko udać się do autoryzowanego serwisu, który jako jedyny może pomóc w dokładnym osuszeniu telefonu, co pozwoli zapobiec jego korozji.

Autor: Piotr Wójcik, kierownik ds. obsługi technicznej roszczeń w Digital Care


  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Listopad 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930