IBM: polscy szefowie stawiają na kreatywność

17-06-2010, 21:02

Mniej niż połowa dyrektorów generalnych na świecie sądzi, że ich przedsiębiorstwa są odpowiednio przygotowane do radzenia sobie w coraz bardziej złożonym środowisku gospodarczym - wynika z najnowszego badania opinii IBM, w którym uczestniczyło ponad 1 500 prezesów z 33. krajów oraz 60. branż na całym świecie. W badaniu wzięli udział również prezesi polskich spółek reprezentujących pięć branż: finanse, przemysł lotniczy, publiczny, farmaceutyczny i FMCG.

Na bazie wywiadów bezpośrednich, przeprowadzonych przez konsultantów, badanie IBM CEO Study 2010 wykazuje, że dyrektorom generalnym do skutecznego poruszania się na rynku po światowym kryzysie potrzeba nie tyle rygoru, dyscypliny zarządczej, uczciwości czy wizji, ale kreatywności, która została nazwana pierwszą cechą przywództwa.

Globalnie prezesi wskazywali w kolejności na: kreatywność, uczciwość, myślenie w skali globalnej, a w Polsce na: kreatywność (100 proc.), otwartość i zaangażowanie. O ile kreatywność jest wspólna dla polskich, jak i światowych prezesów, Polacy nie wskazali na myślenie w skali globalnej.

>> Czytaj też: Dodasz szefa do znajomych?

Sonda
Która cecha przywództwa wg ciebie jest najważniejsza?
  • Kreatywność
  • Myślenie globalne
  • Wpływ
  • Otwartość
  • Sprawiedliwość
wyniki  komentarze

- Wychodzimy z kryzysu światowego i stawiamy czoła nowej sytuacji, dlatego powinniśmy docenić fakt, że CEO uważają kreatywność za najważniejszą kompetencję przywódczą, w której widzą szansę dla swoich firm - mówi Monika Remiszewska, dyrektor ds. Strategii i Transformacji, dział Doradztwa Biznesowego IBM Polska. - Patrząc wstecz, dochodzimy do wniosku, że jest to spójne z poprzednimi wnioskami badania CEO Study IBM - największym wyzwaniem dla przedsiębiorstw od dzisiaj będzie wykorzystanie złożoności rynku i szybkości, z jaką porusza się świat, który operuje niczym masywny i wzajemnie połączony system - dodaje.

Czynniki są najważniejsze

W skali globalnej menedżerowie przewartościowali znaczenie czynników, które będą kształtowały strategie zarządzania firmami w ciągu 3-5 lat. Na pierwszym miejscu wskazują czynniki rynkowe, choć ich udział zmalał z 80 proc. do 56 proc. Drugie miejsce zajmuje technologia. W ostatnich czterech edycjach badania CEO Study IBM oczekiwany wpływ nowoczesnych technologii na organizacje przesunął się z miejsca 6 na 2 według skali ważności, co dodatkowo przyczynia się do złożoności środowiska ekonomicznego.

W Polsce pierwszą pozycję zajmują czynniki regulacyjne (38 proc.), następnie czynniki rynkowe (21 proc.), później makroekonomiczne (18 proc.).

Wykres IBM dot. CEO
fot. - Wykres IBM dot. CEO
Im bliżej, tym lepiej

Największy procent organizacji wskazuje, że zbliżenie się do klientów jest ich najważniejszą inicjatywą strategiczną w następnych pięciu latach - przy wykorzystaniu internetu, interaktywnych i społecznych kanałów medialnych, aby zrozumieć i zainicjować zmiany w relacji z klientami i obywatelami. Tacy przywódcy postrzegają historyczną eksplozję informacji oraz przepływy informacji globalnych jako okazje, a nie zagrożenia.

O pomoc do rządu

W Ameryce Północnej kryzys spowodował sytuację, w której to rząd stał się większościowym udziałowcem w dotąd prywatnych przedsiębiorstwach. Tam dyrektorzy generalni są bardziej wyczuleni na działania rządu niż dyrektorzy w innych krajach. Około 87 proc. spodziewa się większej interwencji ze strony rządu oraz regulacji w następnych pięciu latach, co dodatkowo wzmaga ich poczucie niepewności jutra.

>> Czytaj też: IBM: 5 innowacji, które w najbliższych 5 latach wpłyną na nasze życie

W Japonii 74 proc. dyrektorów generalnych twierdzi, że potęga ekonomiczna przesuwa się w kierunku rynków rozwijających się, co będzie miało duży wpływ na ich organizacje. Unia Europejska mniej się przejmuje zmianą kierunku przesuwania się potęgi gospodarczej, tu tylko 43 proc. dyrektorów generalnych stwierdziło ewentualny wpływ.


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
Tematy pokrewne:  

tag IBMtag CEOtag badania
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Listopad 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930