2012: Co umożliwi nam nasza komórka?

20-11-2009, 07:26

Szybki rozwój usług mobilnych sprawi, że staniemy się jeszcze bardziej uzależnieni od niewielkich urządzeń, w których umożliwianie rozmów telefonicznych będzie jedną z wielu innych funkcji.

Firma Gartner zidentyfikowała 10 funkcji naszych telefonów komórkowych, z których korzystać będziemy w 2012 roku. Zostały one uporządkowane według spodziewanych przychodów, rynkowej penetracji czy znaczenia dla konsumentów. Postęp, jaki w ostatnich latach nastąpił na rynku telefonów komórkowych, sprawił, że są one wyposażane w coraz to nowe możliwości pozwalające rosnącą liczbę spraw załatwić bez włączania komputera.

Zdecydowanej hitem mają być przelewy via SMS. Rozwiązanie to przeznaczone jest przede wszystkim dla krajów rozwijających się, gdzie infrastruktura bankowa jest niedorozwinięta, za to wiele osób korzysta z telefonów komórkowych. Pomysł ten realizowany jest obecnie w kilku państwach Afryki, zyskał on także finansowanie fundacji Billa Gatesa, byłego szefa Microsoftu. Wiele kwestii pozostaje w tym zakresie jeszcze do dopracowania. Bezpieczeństwo transakcji i ich niski koszt powinny być w centrum zainteresowania instytucji realizujących projekt.

Na drugim miejscu mają znaleźć się usługi związane z lokalizacją użytkowników telefonów komórkowych. Zdaniem Gartnera w 2012 roku będzie z nich korzystać około 526 milionów osób (obecnie robi to około 96 milionów). Firma jest zdania, że usługi te będą w stanie wytworzyć bardzo dużą wartość dodaną dla klientów, zwiększając tym samym ich lojalność wobec oferujących je firm.

Mobilne wyszukiwanie i surfowanie po internecie zajęły odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Gartner przewiduje, że w 2012 roku 80 procent wszystkich sprzedawanych telefonów komórkowych umożliwiać będzie swobodny dostęp do internetu. A ten jest motorem reklamy i handlu. Doskonale widać to w przypadku osób korzystających z internetu na swoich komputerach. Te dwie usługi będą miały ogromny wpływ na całą gospodarkę, przyspieszając rozwój nowych usług i udoskonalanie obecnych.

Gartner spodziewa się także szybkiego rozwoju usług medycznych świadczonych za pośrednictwem telefonów komórkowych. Popularność zyskać mają także płatności mobilne oraz technologia zbliżeniowa. Rynek reklamy mobilnej jest bezpośrednio związany ze zwiększonym zainteresowaniem dostępem do internetu przez komórkę, a także rosnącą liczbą użytkowników smartfonów i tworzonych na ich potrzeby aplikacji.

Na dziewiątym miejscu znalazły się komunikatory internetowe. Gartner spodziewa się, że pomimo trudnej sytuacji i niepewności co do modelu biznesowego, jaki powinien towarzyszyć tej technologii, będzie się ona w najbliższym czasie szybko rozwijać. Ostatnie miejsce zajmuje mobilna muzyka. Do tej pory rynek ten skupiał się głównie na dzwonkach do telefonów, mimo ogromnego zapotrzebowania ze strony klientów. Pustkę tę wypełniły niewielkich rozmiarów odtwarzacze MP3, a także bardziej bardziej zaawansowane telefony komórkowe. Zdaniem Gartnera w tym zakresie jest jeszcze sporo do zrobienia.


Źródło: Gartner, Dziennik Internautów
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Czerwiec 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930