Wnioski do ZUS przez internet
Kilka dni temu uruchomiony został Elektroniczny Urząd Podawczy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), dzięki któremu niektóre sprawy można załatwić nie ruszając się z domu.
reklama
Na razie w formie elektronicznej można złożyć pięć wniosków:
- wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,
- o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,
- o zwrot nadpłaconych składek,
- wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek
- zgłosić reklamację do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej
.
Do prawidłowego wypełnienia wniosku potrzebny jest podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Obecnie EUP akceptuje podpisy elektroniczne wystawione przez trzy firmy: PCC CERTUM - Unizeto Technologies, Krajową Izbę Rozliczeniową oraz PCCE Sigillum. Możliwe jest również zgłoszenie za pomocą specjalnego formularza innego ośrodka certyfikującego wystawiającego bezpieczny podpis elektroniczny.
Po przesłaniu wypełnionego wniosku klient otrzymuje urzędowe poświadczenie odbioru, które zawiera m.in. unikalny elektroniczny numer dokumentu (skrót z dokumentu), dzięki któremu można sprawdzić stan realizacji danej sprawy.
Odpowiedź zostanie przekazana pocztą na wskazany adres lub elektronicznie na adres e-mailowy podany przy wypełnianiu wniosku. Będzie można ją również odebrać osobiście w placówce ZUS.
- Mamy nadzieję, że nowa usługa spodoba się naszym klientom. Dzięki niej sprawy w ZUS-ie będzie można załatwiać szybciej i wygodniej - mówi Grażyna Lisowska, dyrektor Departamentu Obsługi Klientów w Centrali ZUS.
Elektroniczny Urząd Podawczy jest kolejnym, po E-inspektoracie i serwisie Moja Składka w ZUS, projektem skierowanym do klientów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych aktywnie korzystających z internetu.