Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Prawie jedna trzecia użytkowników nie robi nic, aby chronić płatności online

Piotr Kupczyk 02-10-2015, 09:26

Badanie przeprowadzone przez Kaspersky Lab pokazuje, że wielu użytkowników nie zna (lub zna, ale nie przestrzega) podstawowych reguł bezpieczeństwa podczas dokonywania płatności online lub korzystania z systemów bankowości online. Na przykład tylko połowa użytkowników sprawdza, czy dana strona jest autentyczna, zanim poda na niej swoje dane finansowe, natomiast niemal jedna trzecia uważa, że stosowanie jakichkolwiek środków w celu zabezpieczenia pieniędzy online jest całkowicie zbędne.

robot sprzątający

reklama


Badanie przeprowadzone online obejmowało wiele potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, które użytkownicy często napotykają w internecie, w tym operacje finansowe. Uczestniczyło w nim ponad 18 000 użytkowników.

Uczestników testu poproszono o wybór jednej z czterech stron bankowych w celu wprowadzenia swoich danych dotyczących konta. Tylko połowa użytkowników zdołała rozpoznać całkowicie bezpieczną stronę, która posiadała niezmienioną nazwę (zmiany w nazwie organizacji to typowa oznaka phishingu) oraz prefiks https wskazujący na połączenie szyfrowane. Co więcej, 5% respondentów wybrało strony, których adresy zawierały literówki sugerujące, że są to potencjalnie fałszywe witryny stworzone w celu kradzieży danych finansowych użytkowników.

Użytkownicy zostali następnie zapytani, jakie działania podejmują, zanim wprowadzą swoje dane finansowe w celu dokonania płatności online. Tylko 51% respondentów wskazało na weryfikację autentyczności strony. 21% badanych wykorzystuje klawiaturę wirtualną w celu zabezpieczenia swoich haseł przed przechwyceniem ich przez szkodliwe oprogramowanie, podczas gdy 20% sprawdza, czy ich rozwiązanie bezpieczeństwa działa poprawnie, aby mieć pewność, że płatność jest bezpieczna.

Niemal jedna trzecia użytkowników (29%) stwierdziła, że nie podejmuje żadnych dodatkowych działań, ponieważ „strony dużych, znanych firm są wystarczająco zabezpieczone”. Jednak w większości przypadków nawet chroniona strona internetowa nie może zagwarantować, że cyberprzestępcy nie będą ingerowali w proces płatniczy lub że urządzenie nie jest zainfekowane szkodliwym programem stworzonym w celu kradzieży pieniędzy. 11% respondentów używa trybu „incognito” przeglądarki w celu ochrony płatności, 4% korzysta z usługi ukrywającej tożsamość, a 7% badanych wielokrotnie wpisuje i kasuje dane, „aby zmylić wirusy”. Niestety, działania te nie chronią informacji finansowych użytkowników.

Okazuje się, że niektórzy użytkownicy są równie beztroscy jeśli chodzi o ochronę swoich danych dotyczących płatności w realnym świecie: 20% osób nie widzi problemu w tym, że traci z oczu swoją kartę podczas płacenia rachunku w restauracji, a tym samym daje oszustom możliwość skopiowania jej.

Zobacz pełne wyniki badania

Autor:

Piotr Kupczyk, Kaspersky Lab Polska


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *