Microsoft ulepsza wyszukiwanie
Naukowcy pracujący dla Microsoftu uważają, że w obszarze internetowego wyszukiwania wiele da się jeszcze ulepszyć. Receptą na idealny algorytm ma być wykorzystanie informacji pochodzącej od użytkowników.
Kwestia wyszukiwania informacji była ostatnimi czasy w centrum zainteresowania badaczy Microsoftu. Wyniki ich prac zostaną zaprezentowane na corocznej konferencji ACM SIGIR.
Zdaniem specjalistów Microsoftu, wyszukiwanie posiada dzisiaj tylko dwa wymiary - zapytanie stawiane przez użytkownika oraz zawartość strony, która decyduje o jej pozycji w wyszukiwarce. Microsoft chce dodać trzeci wymiar - informacje o zachowaniu użytkowników.
Dla oceny wartości strony duże znaczenie może mieć na przykład ilość czasu, jaką użytkownik spędza na jej oglądaniu. Według pracowników działu badawczego Microsoftu o pozycji strony powinien decydować średni czas odsłony zarówno głównej strony serwisu, jak i poszczególnych podstron.
Badacze opisali również sposób, w jaki należy włączyć te dane do algorytmów wyszukiwania. Według nich, powinny one poprawić efektywność wyszukiwania o 31%.
Inne artykuły specjalistów Microsoftu przedstawione na ACM SIGIR będą dotyczyły narzędzi do streszczania dokumentów. Pozwoliłoby to np. na tworzenie skróconych wersji stron WWW, które mogłyby bardziej odpowiadać użytkownikom urządzeń przenośnych.