Elektroniczna komunikacja z każdym urzędem i możliwość korzystania z tzw. Profilu Zaufanego także w kontaktach z instytucjami innymi niż podmioty publiczne w rozumieniu ustawy - takie nowości mają się znaleźć w nowej Ustawie o informatyzacji. Przepisy mogą wejść w życie nawet w połowie przyszłego roku.
reklama
Możecie o tym nie wiedzieć, ale elektroniczne załatwianie spraw w urzędach bez podpisu elektronicznego jest możliwe od czerwca 2010 roku (sic!). Właśnie wtedy weszła w życie rewolucyjna Ustawa o informatyzacji, która teoretycznie dawała taką możliwość. Niestety... tylko teoretycznie.
Praktycznie wciąż brakuje przepisów, które zobowiązywałyby urzędy do poważnego traktowania komunikacji elektronicznej. Ba! Ta komunikacja nie zawsze jest dopuszczalna tam, gdzie byłaby możliwa i przydatna. Dostrzegł to obecny minister informatyzacji Michał Boni, który w maju br. zapowiedział takie zmiany w ustawie, które zobowiążą urzędy m.in. do uruchomienia elektronicznych skrzynek podawczych na dokumenty.
W ubiegły piątek Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przedstawiło założenia do nowej ustawy o informatyzacji. Dokument ten wklejamy poniżej i zwracamy uwagę na najciekawsze elementy.
Przede wszystkim w założeniach czytamy właśnie o obowiązku uruchomienia skrzynek podawczych przez urzędy. Ponadto na podmioty publiczne nałożony zostanie obowiązek sporządzania wzorów pism w postaci elektronicznej oraz formularzy elektronicznych. Te formularze będą musiały spełniać standardy określone przez ministra informatyzacji w repozytorium interoperacyjności.
- Przewiduje się również wprowadzenie możliwości wystawiania na ePUAP usług przez podmioty inne niż podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o informatyzacji, o ile realizują w zakresie swojej działalności zadania publiczne. Podmioty te uzyskiwałyby możliwość wystawienia danej usługi na ePUAP za zgodą ministra właściwego do spraw informatyzacji - czytamy w założeniach.
Nowelizacja ma zmienić także Kodeks postępowania administracyjnego. Obecnie jest on tak skonstruowany, że wprowadza podział na formę pisemną i formę dokumentu elektronicznego. Z tego powodu w niektórych czynnościach dopuszczalna była jedynie forma pisemna dokumentu. Proponowane zmiany mają dopuścić także zastosowanie dokumentów elektronicznych.
Ponadto...
- Ustawa rozszerzy także zakres prawa strony do elektronicznego wglądu w akta sprawy. W obecnym stanie prawnym dostęp on-line do akt sprawy zawężony pozostaje jedynie do „pism w formie dokumentu elektronicznego wnoszonych do organu administracji publicznej lub przez niego doręczanych”. Wyłącza to możliwość zapewnienia dostępu w pozostałym zakresie do akt sprawy. Projekt nowelizacji dopuści elektroniczny wgląd w akta sprawy w pełnym zakresie, co odciąży stronę od konieczności stawiania się w siedzibie organu w celu realizacji tego uprawnienia - czytamy w dokumencie.
Jeszcze jeden ciekawy element założeń to zmiana ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. MAC stwierdza, że na chwilę obecną nie ma podstaw prawnych do komunikacji elektronicznej w postępowaniu sądowo-administracyjnym. Zdaniem resortu należy dążyć do tego, aby informatyzacja postępowania sądowo-administracyjnego umożliwiła kompleksowe zastosowanie nowych technologii. Dotyczy to utrwalania pism stron w postaci elektronicznej, elektronicznego wglądu w akta sprawy oraz doręczania pism.
Założenia zostały przekazane do konsultacji. Ciekawie będzie zobaczyć przepisy, jakie powstaną w oparciu o te założenia.
Na marginesie warto odnotować, że to tylko pierwszy etap z planowanych działań MAC. Ministerstwo chce, aby w przyszłości powstała całkiem nowa ustawa o wykonywaniu zadań publicznych drogą elektroniczną. To ona ma ostatecznie zrównać dokumenty papierowe i elektroniczne.
Założenia do nowelizacji ustawy o informatyzacji
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|