Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Big Data - bez cloudcomputingu i szczegółowych analiz to tylko masa danych

09-09-2013, 10:12

Jeszcze do niedawna Big Data był tematem, który nie schodził z ust specjalistów branży IT. Szybko przechwyciły go media. Podobnie było z cloudcomputingiem. Oba, w ciągu ostatniej dekady, miały duży wpływ na biznes. Już wkrótce szczecińscy przedsiębiorcy będą mogli poznać ich potencjał.

robot sprzątający

reklama


Za pomocą pojęcia Big Data określa się ogromne ilości informacji, również te generowane w czasie rzeczywistym. Dane te są różnorodne i wchodzą w skład szybko zmieniających się zbiorów, zapisywanych w niepowiązanych systemach, co utrudnia ich gromadzenie i analizowanie. Obejmują ogromne ilości elektronicznych śladów przetwarzanych zarówno w sieci, jak i poza nią. Zaliczyć można do nich np.: posty publikowane przez użytkowników w mediach społecznościowych, zdjęcia i filmy zamieszczane w Internecie, wyszukiwane frazy, zapisy transakcji zakupów, a także dane o klimacie, pozyskiwane przez elektroniczne czujniki, sygnały GPS przesyłane z telefonów komórkowych i inne informacje pochodzące z urządzeń mobilnych, dane medyczne, statystyczne i analityczne czy nawet dane z map i dane teleadresowe.

Big Data – wiele korzyści dla biznesu, ale tylko po odpowiedniej analizie

Biznes już dawno docenił wartość informacji. Poznanie odbiorców naszych produktów i usług jest punktem wyjścia do stworzenia każdej strategii: PR-owej, marketingowej, sprzedażowej. Big Data to umożliwia – pozwala znaleźć odpowiedzi na wiele pytań dotyczących konsumentów: jak poruszają się po internecie, jakie decyzje zakupowe podejmują, co ich interesuje, ile czasu spędzają w danym miejscu w sieci itd. To dlatego dostawcy usług reklamowych (np. domy mediowe) są szczególnie zainteresowani pozyskaniem takich informacji. Big Data pozwala także oceniać wewnętrzne zasoby, np. aktywność i skuteczność własnych pracowników. Z tych właśnie względów rynek wyszedł naprzeciw potrzebom nowoczesnego biznesu.

Aby uzyskać jak najwięcej korzyści z przetwarzania Big Data, a więc całkowicie cyfrowych, nietrwałych, szybko tracących na aktualności i zmiennych danych, muszą zostać one poddane badaniom.

W związku z tym na rynku Big Data pojawiła się m.in. usługa analizowania przetwarzanych danych i sporządzania na ich podstawie raportów i wizualizacji. Korzystają z niej m.in. producenci dedykowanych rozwiązań. Dzięki uzyskaniu wyników analiz, mogą oni odpowiadać na potrzeby określonych grup odbiorców i tworzyć aplikacje przeznaczone specjalnie dla nich. Rynek obecnie wykazuje duży popyt na usługi monitorowania marki, stron www czy profili w mediach społecznościowych na podstawie analiz Big Data.

Z tych samych względów na rynku kształtuje się także grupa dostawców narzędzi do analiz olbrzymich ilości gromadzonych danych. Powstają aplikacje i programy, które pozwalają na łączenie strumieni danych i tworzenie w nich zbiorów gotowych do dalszego wykorzystania, gotowe do wdrożenia przez przedsiębiorstwa.

Jak widać, na naszych oczach Big Data przestaje być tylko narzędziem do zbierania informacji przez największe korporacje, a staje się odrębną, rozwijającą się w szybkim tempie, gałęzią biznesu.

Cloudcomputing odpowiedzią na szybki przyrost danych

Rozwój rynku usług Big Data wpływa na rozwój rynku usług cloudcomputingowych. Wynika to z tego, że przetwarzanie rosnących w zawrotnym tempie ilości różnorodnych danych, które wymagają szczególnej ochrony i są olbrzymią wartością dla firmy, wymaga oprócz narzędzi do badań również odpowiedniej infrastruktury i mocy obliczeniowej, dostępności na żądanie i skalowalności. Wszystkie te warunki jest w stanie spełnić tylko technologia, która – tak jak Big Data – z tajemniczego terminu, przewijającego się w rozmowach specjalistów z branży IT, stała się medialnym tematem, a następnie kolejną gałęzią biznesu. Mowa oczywiście o cloudcomputingu. To właśnie chmura umożliwia przedsiębiorstwom korzystanie z potencjału Big Data.

Szczecińscy przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z możliwości Big Data dzięki chmurze

W ramach dostarczania przedsiębiorcom działającym w branży IT innowacyjnych narzędzi, które umożliwiają im przetwarzanie Big Data, w szczecińskim Technoparku Pomerania (www.technopark-pomerania.pl) powstaje właśnie centrum danych, które świadczyć będzie usługi cloudcomputingowe. Platforma chmurowa tworzona w ramach projektu „Cloud for Cities – przetwarzanie w chmurze dla rozwoju miast cyfrowych” pozwoli firmom z tego regionu tworzyć aplikacje dzięki innowacyjnym narzędziom (IaaS i PaaS), bez ponoszenia kosztów na inwestycje we własną infrastrukturę IT, które – zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców i startupów – są ogromną barierą. Umożliwi ona także szybkie wdrażanie tworzonych i uruchamianych na niej rozwiązań. Niezwykle cenną dla firm branży IT cechą cloudcomputingu jest skalowalność, czyli zapewnienie wydajności w miarę rozbudowywania systemów informatycznych, a co za tym idzie, przetwarzania coraz większych ilości przetwarzanych danych.

Szczecińska branża informatyczna jest odbiciem zmian, jakie zaszły na rynku wraz z rozwojem cloudcomputingu i Big Data. Jeśli przedsiębiorcy z tego regionu zastosują odpowiednie narzędzia do analizy, raportowania i wizualizacji Big Data, a także zapewnią im odpowiednią infrastrukturę w postaci chmury, to będą mogli szybko reagować np. na zachowania i nastroje klientów i określać nowe kierunki przemian w biznesie i nadchodzących trendach.

Autor: Michał Smereczyński, Technology Evangelist w agencji Grupa Brandoo (brandoo.pl), będącej członkiem konsorcjum C4C.

Kontakt:

Katarzyna Witkowska - Menedżer Działu Rozwoju Technoparku Pomerania - tel. 91 85 22 915, kwitkowska@spnt.pl

 logosy unijne


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *