Tylko 38% bankomatów w UE posiada funkcję obsługi głosowej, podczas gdy w USA posiada ją 61% maszyn. Projekt APSIS4All może to zmienić. Jego celem jest opracowanie interfejsów, które pozwolą pokonać bariery w dostępie do różnych terminali samoobsługowych, takich jak bankomaty czy automaty do sprzedaży biletów.
Wokół nas jest coraz więcej automatów użyteczności publicznej, ale nie zawsze są one dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych czy starszych. Aby ułatwić rozwiązanie tego problemu, Komisja Europejska przeznaczyła 3,41 mln EUR na projekt APSIS4All.
APSI4All ma skupiać się na interakcji multimodalnej oraz najnowszych technologiach, takich jak komunikacja zbliżeniowa (NFC) czy komunikacja bezprzewodowa o krótkim zasięgu. Testowana może być na przykład zaprogramowana karta zawierająca preferencje użytkownika. Z chwilą zbliżenia przez użytkownika karty do bankomatu maszyna natychmiast przyjmuje ustawienia dostosowane do jego potrzeb (na przykład zmieniając wielkość pisma lub wybierając odpowiedni język).
Inne możliwości to stworzenie interfejsu powiązanego z telefonem komórkowym posiadającym funkcję dostępu umożliwiającą klientowi zakupienie biletu przez internet, a następnie dokonanie opłaty w automacie biletowym przy pomocy bezpiecznego kodu przesłanego na jego telefon komórkowy.
W pierwszej fazie w ramach projektu zbierane będą informacje od 3000 użytkowników, którzy będą testowali różne rozwiązania. Testy prowadzone zostaną w 65 bankomatach należących do Caixa Bank w Barcelonie (Hiszpania) od 1 września 2011 r. oraz w 24 automatach biletowych obsługiwanych przez firmę Höft & Wessel AG w Paderborn (Niemcy) od 1 stycznia 2012 r.
Celem projektu jest opracowanie znormalizowanych ram, które mogłyby stanowić podstawę dla dalszego rozwijania rozwiązań elektronicznych zwiększających dostępność przez branżę producentów bankomatów i związanych z nimi usługodawców. Docelowo ma to służyć ułatwieniu dostępu do cyfrowych terminali użyteczności publicznej szerokiej grupie użytkowników – od osób nieobeznanych z nowoczesnymi technologiami, przez turystów niewładających lokalnym językiem, aż po niepełnosprawnych czy nawet osoby, które akurat zapomniały okularów.
W UE eksploatowane są setki tysięcy terminali cyfrowych użyteczności publicznej, w tym automatów biletowych, oraz co najmniej 425 000 bankomatów. Na rynku istnieje szereg rozwiązań technologicznych, które mogą ułatwić korzystanie z tych urządzeń, takich jak klawiatury umieszczone na wysokości odpowiedniej dla użytkowników na wózkach, naklejki z symbolami Braille'a na klawiszach czy informacje głosowe dla osób niewidzących. Niestety te ułatwienia są często niedostępne lub nieaktywne.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie www.apsis4all.eu
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|