Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Lista odbiorców w e-mail marketingu jest na wagę złota - ten fakt był powtarzany tyle razy, że można by już go uznać za truizm. Natomiast realnym problemem, z jakim borykają się marketerzy, jest to, jak tę listę zbudować.

Lista odbiorców to fundament każdej kampanii e-mail marketingowej. Bez solidnej i mocnej listy odbiorców nie ma co liczyć na efektywne wysyłki newsletterów, konwersję czy wzrost sprzedaży. Nawet świetnie przygotowana wiadomość nie osiągnie oczekiwanego efektu, jeśli zostanie wysłana do odbiorców, którzy wcale nie chcą jej otrzymywać.

Jak w takim razie zbudować zaangażowaną listę odbiorców, która będzie mocną podstawą prowadzonych działań e-mail marketingowych? Warto spróbować wdrożyć 10 poniższych kroków. 

Krok 1 – Umieszczaj formularz zapisu na…

Czasami najprostsze metody są najbardziej skuteczne. Najczęściej wykorzystywaną metodą jest umieszczanie formularza zapisu na stronie internetowej firmy. Zazwyczaj jest on publikowany w górnej lub dolnej części strony głównej. Tymczasem warto rozważyć również inne miejsca w obrębie firmowej strony. Może to być na przykład strona z danymi kontaktowymi do firmy. Jest to naturalne miejsce, które odwiedza wiele osób szukających sposobów pozostania z firmą w kontakcie. Innym sposobem jest także opublikowanie formularza zapisu na blogu. W ten sposób każdy, kogo zainteresuje firmowy blog, będzie mógł zostawić adres email i pozostać z firmą w kontakcie. 

Z kolei jeśli budowa strony pozwala umieszczać formularz tylko w jej dolnej części, to warto, aby wyświetlał się on na każdej podstronie. Dzieki temu odwiedzający będzie mógł w każdej chwili zapisać się do listy mailingowej, bez konieczności poszukiwania formularza lub powrotu do strony głównej. 

Ciekawym i coraz częściej wykorzystywanym sposobem jest również formularz umieszczony w formie pop-upu, który będzie wyświetlać się w momencie, gdy osoba będzie chciała opuścić stronę.

Krok 2 – Zaangażuj Social Media

Jeżeli firma prowadzi działania komunikacyjne na portalach społecznościowych - w szczególności na Facebooku - to jest to również dobre miejsce do budowania listy odbiorców. Można na firmowym profilu utworzyć osobną zakładkę właśnie z formularzem zapisu. Co więcej, ta zakładka może witać wszystkich nowych fanów marki, odwiedzających firmowy profil pierwszy raz. W ten sposób zaangażowani w życie marki fani mogą zostać subskrybentami jej list mailingowych.

Do budowania listy odbiorców można również zaprząc mniej popularny w Polsce portal społecznościowy – Twitter. Co prawda, niemożliwe jest umieszczenia na firmowym koncie tego portalu formularza zapisu, ale można publikować na nim linki do archiwum wysłanych newsletterów, gdzie warto umieścić formularz zapisu. Pozwoli to użytkownikom Twittera zapoznać się z poprzednimi newsletterami i umożliwić im zapisanie się do listy mailingowej firmy.

Krok 3 – Neutralizuj przeszkody

Proces zapisu na listę odbiorców powinien być łatwy i szybki. Dlatego warto pamiętać o kilku elementach, które pozwolą usunąć wszystkie przeszkody w procesie zapisu. 

Na początku nie warto prosić odbiorcy o zbyt wiele informacji. Formularz zapisu może ograniczać się do tylko dwóch pól – imienia oraz adresu email. Te dwie informacje wystarczą do rozpoczęcia komunikacji. Dodatkowo warto zaopatrzyć formularz w link do polityki prywatności. W ten sposób odbiorca będzie mógł być spokojny, że jego dane nie zostaną sprzedane lub wykorzystane w innym celu.

Można także poinformować odbiorcę, jakie informacje będzie zawierał wysyłany newsletter oraz jak często będzie on dostarczany. Co więcej, można nawet pokazać przykładowy newsletter, umieszczając link do wiadomości w formularzu zapisu. W ten sposób być może odbiorca szybciej przekona się do jego wypełniania.

Krok 4 – Zachęć bonusem!

Rabaty, promocje, prezenty – kto ich nie lubi!? Nawet osoby, które stronią od podawania komukolwiek swojego adresu e-mail, potrafią zmienić zdanie na dźwięk słów "rabat", "promocja" lub "prezent". Dlaczego w takim razie nie dać każdej zapisującej się osobie drobnego gratisu. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności może to być: darmowy raport, badanie, e-book, kupon rabatowy lub darmowy konsulting.

Krok 5 – Pamiętaj o Google AdWords

Co prawda, reklamy Google AdWords są rzadko wykorzystywane do budowania listy odbiorców, ale to nie znaczy, że nie mogą być skuteczne. W końcu są one dopasowywane na podstawie słów kluczowych, więc potencjalny klient już jest. Jeżeli dołożymy do tego angażującą treść, która przykuje uwagę, to łatwo przekona ona do kliknięcia w reklamę, która może przekierować na stronę z formularzem zapisu.

Krok 6 – Wykorzystaj opinię zadowolonych subskrybentów

Można umieścić obok formularza opinię jednego z zadowolonych odbiorców, który nadzwyczaj zachwycił się firmowym newsletterem. Naturalny komentarz, obiektywnej osoby nie tylko przyciągnie uwagę, ale również będzie bardziej perswazyjnym komunikatem niż nawet najlepszy komunikat reklamowy.

Krok 7 – Odbiorcy są traktowani wyjątkowo

Z kolei innym sposobem na przekonanie do pozostawienia adresu e-mail może być informacja, że subskrybenci newsletterów to osoby, które mogą liczyć na szczególne względy. Oprócz najnowszych ofert będą oni otrzymywać dodatkowe rabaty lub brać udział w promocjach. Warto podkreślić, że będą one przeznaczone tylko dla subskrybentów newslettera.

Krok 8 – Konkurs!

Można również spróbować zbudować listę kontaktów w mniej oficjalny sposób – organizując konkurs. Może on dotyczyć niemal wszystkiego, od nowego hasła promocyjnego, aż po recenzję jednego z produktów lub usług firmy. Ważne jednak, aby jedną z kluczowych informacji, jakie trzeba podać, był adres e-mail. Trzeba pamiętać, aby w regulaminie konkursu zawrzeć informację, że osoba biorąca udział w konkursie wyraża zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą poczty e-mail. Można to również rozwiązać, dodając przy polu do wpisywania adresu e-mail taką samą klauzulę.

Krok 9 – Niech skanują

Rzadko spotykanym sposobem budowania listy odbiorców są kody QR, które w dalszym ciągu są rozpatrywane w kategorii ciekawostek i nowości. Właśnie ten efekt nowości może podziałać stymulująco na przyszłych subskrybentów, którzy z ciekawości zeskanują kod i zapiszą się na listą mailingową. 

Z drugiej strony, kody QR mogą posłużyć do zbudowania list odbiorców offline. Można je umieszczać m.in. na koszulkach, ulotkach lub innych gadżetach reklamowych i budować listę odbiorców np. na targach lub konferencjach branżowych.

Krok 10 – Szukaj nowych sposobów

Powyższe 9 kroków do efektywnego budowania listy odbiorców można również poszerzać o własne pomysły. Wszystko zależy bowiem od rodzaju prowadzonej działalności. Jest jeszcze sporo innych sposobów, które mimo że nie są wykorzystywane na szeroką skalę, to również mogą być skuteczne. Jednym z takich sposobów jest np. umieszczanie linku do formularza zapisu w mailu transakcyjnym lub checkbox na ostatnim kroku procesu sprzedaży w przypadku e-sklepów. Innymi sposobami są testy A/B formularzy lub "ludzka twarz" e-mail marketingu – już 500 osób korzysta z porad publikowanych w naszym newsletterze.

Nie są to sposoby wykorzystywane powszechnie, ale to nie znaczy, że nie są efektywne. Jeżeli masz pomysł, w jaki sposób zbudować listę odbiorców, to spróbuj wdrożyć go w swojej firmie. Czasami eksperymentowanie może przynieść nieoczekiwane efekty.

Piotr Krupa
Koordynator ds. PR w GetResponse
piotr.krupa@getresponse.pl


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *