Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Itella: Europa zmierza w kierunku elektronicznej obsługi faktur

17-06-2010, 21:31

Itella przeprowadziła badanie na grupie konsumentów i przedsiębiorców w 16 krajach europejskich. Celem badania było poznanie procesów oraz przyzwyczajeń konsumentów związanych z obsługą faktur. Analiza dotyczyła dwóch obszarów: faktur zakupu i faktur sprzedaży. Wszyscy idą w jednym kierunku, ale w różnym tempie.

Wyniki badania wyraźnie pokazują, że Europa jest na różnych etapach, jeżeli chodzi o procesy obsługi faktur. Niektóre kraje wdrożyły procesy elektronicznej obsługi faktur szybciej niż inne. Różnice widać również pomiędzy obsługą faktur zakupu i sprzedaży, a konsumenci w różnych regionach mają zupełnie różne przyzwyczajenia i oczekiwania, jeśli chodzi o sposoby otrzymywania faktur i płatności.

>> Czytaj też: e-Faktury: dostawcy zabiegają o małe firmy

Co druga firma w Europie wysyła i odbiera przynajmniej jedną fakturę elektroniczną w miesiącu. Odpowiednio ponad 40% konsumentów odbiera przynajmniej jedną fakturę elektroniczną w tym samym okresie czasu. Podsumowując, najczęściej z elektronicznej obsługi faktur korzystają kraje skandynawskie i bałtyckie, a najrzadziej kraje Europy Wschodniej.

Sonda
Korzystasz z e-faktur?
  • Tak
  • Mam taki zamiar
  • Nie
  • Wolę tradycyjne faktury
  • Nie korzystam z poczty elektronicznej
wyniki  komentarze

Duża popularność przesyłania faktur pocztą elektroniczną jest najbardziej zaskakującym wynikiem analizy. Faktura przesyłana pocztą elektroniczną jest nie tylko rozwiązaniem stosowanym przez różne firmy bez względu na ich wielkość. Posiada dwa razy więcej użytkowników niż faktury w pełni elektroniczne, które według wcześniejszej tradycyjnej definicji są jedynymi prawdziwie elektronicznymi fakturami, zwanymi e-fakturami. Popularność wysyłania faktur drogą mailową najbardziej widać w Austrii (27%), Wielkiej Brytanii (31%) oraz Estonii (41%). Na dzień dzisiejszy Polska z wynikiem 2% należy do grupy najsłabiej rozwiniętej.

W grupie konsumentów nadal większość we wszystkich krajach odbiera faktury papierowe, chociaż można znaleźć również takie osoby, które nie otrzymują już w ogóle listów zawierających takie faktury. W Danii i Estonii co piąty konsument podaje, że odbiera wyłącznie faktury elektroniczne. Konsumenci w Polsce, podobnie jak i na Słowacji, Węgrzech, w Rumunii czy Rosji, ponad 80% faktur odbierają tradycyjną pocztą, a między 6 a 9% e-mailem. Przewiduje się jednak iż przyszłe preferencje Polaków w tym zakresie znacznie się zmienią (jedynie 56% preferować będzie nadal drogę pocztową, ale aż 35% z nas wybierze drogę e-mailową).

>> Czytaj też: "E-faktury przynoszą oszczędności firmie"

W badaniu wzięło udział 9037 konsumentów oraz 4765 osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach. Rozmowy z uczestnikami były prowadzone drogą telefoniczną w ich ojczystym języku wiosną 2010 roku.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *