Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Wytwórcy mogą ograniczyć sprzedaż w sieci

21-04-2010, 07:27

Producenci podpisujący z dystrybutorami umowy na wyłączność będą mogli ograniczyć sprzedaż także w sieci. Przykładowo producent torebek będzie mógł zablokować sprzedaż na eBay. Nowe rozporządzenie w sprawie tzw. wyłączeń grupowych przyjęła wczoraj Komisja Europejska. W rozporządzeniu i towarzyszących mu wytycznych uwzględniono fakt, że w ciągu ostatnich 10 lat internet stał się znaczącą siłą w dziedzinie sprzedaży online i handlu ponadgranicznym.

Omawiane rozporządzenie daje niektórym firmom (np. producentom towarów luksusowych) przywilej zawierania tzw. porozumień wertykalnych, czyli zawieranych między przedsiębiorstwami działającymi na różnych szczeblach obrotu (np. między producentem i dystrybutorem). Dotychczas kwestie tych porozumień regulowały przepisy z 1999 r. Zdaniem komisji do tego czasu zaszły jednak dwie zasadnicze zmiany: wzrosła władza rynkowa dużych dystrybutorów i rozwinął się e-handel.

>>> Czytaj: e-Handel jednym z celów fiskusa

Nowe przepisy zostały ustalone tak, aby wytwórcy mogli swobodnie decydować o sposobie dystrybucji swoich wyrobów. Z "wyłączeń grupowych" mogą jednak korzystać tylko wtedy, jeśli ich udział w rynku nie przekracza 30%. Ponadto zawarte przez nich porozumienia w sprawie dystrybucji lub dostaw nie mogą zawierać żadnych ograniczeń konkurencji z kategorii najpoważniejszych, takich jak ustalanie cen sprzedaży czy ponowne tworzenie barier wejścia na jednolity rynek Unii Europejskiej.

E-handel dla wybranych dystrybutorów

Nowe reguły odnoszą się także wyraźnie do kwestii sprzedaży online. Wytwórcy będą mogli wybierać dystrybutorów niezależnie od tego, czy chodzi o sprzedaż w sklepie czy online. Oznacza to, że mogą oni np. ograniczyć sprzedaż w serwisach aukcyjnych. Jednocześnie jednak wskazani przez wytwórcę dystrybutorzy mają mieć możliwość prowadzić na swojej stronie internetowej sprzedaż tak samo, jak by to robili w tradycyjnym sklepie lub punkcie sprzedaży.

Wytwórcy nie mogą ograniczać ilości sprzedawanych przez internet produktów ani żądać wyższej ceny za produkty sprzedawane w sieci. Przerywanie transakcji lub automatyczne przekierowanie konsumenta, który podał dane swojej karty kredytowej wskazujące, że znajduje się on w innym kraju, nie będzie dozwolone.

Zdaniem KE z obowiązywaniem nowych reguł handlowcy uzyskają zarówno podstawę, jak i zachętę do rozwijania działalności w sieci.

- Przyjęte dzisiaj reguły zapewnią klientom możliwość nabycia towarów i usług po najkorzystniejszej cenie niezależnie od tego, gdzie na terenie UE klienci ci się znajdują. Jednocześnie przedsiębiorstwa bez władzy rynkowej zyskają możliwość zorganizowania swojej sieci sprzedaży w sposób, który uważają za najodpowiedniejszy - uważa wiceprzewodniczący Komisji i komisarz ds. konkurencji, Joaquin Almunia.

Nowe rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych można znaleźć pod adresem: ec.europa.eu/competition/antitrust/legislation/vertical.html. Szczegółowe wytyczne zostaną opublikowane po przygotowaniu wszystkich wersji językowych. Nowe reguły wejdą w życie w czerwcu i z rocznym okresem przejściowym będą obowiązywać do 2022 r.

>>> Czytaj: Kupujemy online, ale raczej nie za granicą


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Apple: Zysk ostro w górę

Źródło: Komisja Europejska



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR