Walentynkowe szkodniki i spam
Im bliżej Walentynek tym więcej na naszych skrzynkach spamu namawiającego do zakupu czekoladek, biżuterii i bielizny. Dobra wiadomość jest taka, że coraz rzadziej dochodzi do zakupu reklamowanych w spamie towarów, co być może przekona reklamodawców o tym, że niechciana poczta to zła metoda reklamy. Zła wiadomość - w walentynkowym spamie nie brakuje szkodników.
Specjaliści z firmy Sophos zwracają uwagę na to, że coraz mniejszy odsetek użytkowników internetu kupuje towary reklamowane w spamie. W lutym tego roku zaledwie 5% użytkowników przyznało, że kupiło artykuły reklamowane w niechcianej poczcie. W zeszłym roku według Sophos było to aż 9%. Istnieje nadzieja na to, że z czasem reklama przez spam w ogóle przestanie się opłacać.
Zaobserwowano znaczny wzrost liczby niechcianych e-maili w formie graficznej. Taki spam wydaje się bardziej skuteczną reklamą i pozwala na ominięcie filtrów antyspamowych. Niestety takie wiadomości generują również więcej ruchu w sieci. Według Sophos obecnie niemal każda niechciana wiadomość jaka trafia na nasze skrzynki zawiera elementy graficzne. Na początku ubiegłego roku takich wiadomości było zaledwie 18,5%.
Spam to jednak nie jedyny problem związany z Walentynkami. Specjaliści z firmy Panda Software donoszą o walentynkowych szkodnikach takich jak robak Nurech.A, który pojawił się w zeszłym tygodniu i ciągle rozsiewa się po Sieci. Potrafi on m. in. wyłączać programy antywirusowe. Robak ukrywa się w e-mailach o tematach takich jak:
Together You and I
Til the End of Time Heart of Mine
Plik wykonywalny z wirusem ma tytuł sugerujący, że otrzymaliśmy e-kartkę z pozdrowieniami. Przykładowe nazwy plików to:
flash postcard.exe
greeting postcard.exe
Inny walentynkowy robak to Nuwar.D, który rozprzestrzenia się z wiadomościami o temacie
5 reasons I love you
A kiss for you
Załączniki, w których robak czeka na otworzenie mogą mieć podobne nazwy, jak w przypadku Nurech.A (flash postacard.exe, greeting card.exe, greeting postcard.exe, postcard.exe).
Specjaliści z Panda Software zwracają również uwagę na to, że w okresie wzmożonych zakupów zwiększa się liczba ataków phishingowych. Warto pamiętać o tym, aby nigdy nie wchodzić na stronę banku, sklepu lub aukcji internetowych poprzez link w e-mailu. Jeśli kupujemy prezent przez internet, to warto ręcznie wpisać adres do przeglądarki lub korzystać z własnych zakładek/ulubinych.