Kupujący w internecie są bardziej uważni, wymagający i świadomi swoich oczekiwań, niż kiedykolwiek wcześniej, także w kwestii płatności online. Jakie są ulubione metody płatności e-konsumentów i dlaczego tylko 3% z nich nie ma preferowanego sposobu płacenia za zakupy?
reklama
Polacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują online 2024/2025", 84% z nich kupuje online raz w miesiącu lub częściej! Jednocześnie uważnie dokonują wyboru sklepu, kierując się przede wszystkim korzystną ceną i kosztami dostawy (odpowiednio 55% i 44% badanych).
Finalizacja transakcji i płatność to kluczowy element całego procesu, a Tpay po raz czwarty zbadał preferencje polskich e-konsumentów w tym zakresie. Tylko 3% badanych wskazało, że nie ma ulubionej metody płatności online i jest im obojętne, w jaki sposób płacą za zakupy. Pozostali mają jasno sprecyzowane preferencje, co stanowi klarowne wyzwanie dla właścicieli e-sklepów.
Analiza ulubionych metod płatności e-konsumentów po raz kolejny pokazała, że skład podium, w porównaniu do poprzednich lat, jest niezmienny. BLIK, karty płatnicze i przelewy online to liderzy cieszący się największym zaufaniem konsumentów. W dwóch ostatnich edycjach badania na drugie miejsce wysunęły się płatności kartą płatniczą, a BLIK stale zajmuje pierwszą lokatę.
Popularność płatności 6-cyfrowym kodem jest ogromna; jak ulubioną metodę wskazuje ją 58% respondentów, podczas gdy karty płatnicze i przelewy online (Pay-By-Link) - po 11%. To także rozpoznawalna marka: 98% e-konsumentów zna ją choćby ze słyszenia. Czy BLIK zdominował rynek e-płatności?
Konsumenci cenią BLIKA przede wszystkim za szybkość, wygodę i powszechność. Jednak płatności kartowe oraz przelewy online utrzymują się w ścisłej czołówce. To sygnał, że konsumenci coraz chętniej korzystają z innych form płatności. Wśród nich są także płatności odroczone i ratalne, które odpowiadają na ich potrzeby finansowe i zapewniają większą elastyczność w zarządzaniu budżetem.
Choć BLIK jest niekwestionowanym liderem, to warto zauważyć, że jego popularność różni się w zależności od grupy wiekowej. Wśród najmłodszych konsumentów (18-24 lata) BLIK jest wybierany przez aż 75% badanych. Jednak wraz z wiekiem jego popularność maleje. W grupie 55+ BLIK jest wybierany już tylko przez 40% respondentów. To pokazuje, że młodsze osoby są bardziej otwarte na nowoczesne metody płatności, podczas gdy starsi konsumenci częściej sięgają po tradycyjne rozwiązania.
Wpływ na preferencje metod płatności ma też częstotliwość zakupów w sieci. W przypadku osób kupujących codziennie lub prawie codziennie, BLIK jest wybierany przez 67% respondentów, a kupujący raz do roku lub rzadziej, najchętniej sięgają po przelew online lub BLIKA (po 30%).
Również płeć może mieć znaczenie przy preferencjach płatniczych: kobiety nieco chętniej płacą BLIKIEM i za pośrednictwem przelewów online, zaś mężczyźni częściej wybiorą płatność kartą płatniczą. Co ciekawe, brak ulubionej metody płatności deklaruje 4% mężczyzn: dwukrotnie więcej, niż kobiet.
Dane Tpay wskazują również na rosnące znaczenie płatności ratalnych i odroczonych. W porównaniu z 2023 rokiem, odsetek konsumentów korzystających z tych metod płatności wzrósł. Udział płatności odroczonych zwiększył się z 16% do 25%, a ratalnych z 17% do 22%.
Dynamiczny wzrost płatności odroczonych oraz ofert ratalnych 0% wskazuje, że klienci poszukują elastycznych sposobów finansowania swoich zakupów. Wysokie stopy procentowe sprawiają, że nie zawsze chcą angażować własne środki, szczególnie przy większych wydatkach. To zjawisko będzie się nasilać, a fintechy i banki będą nadal upraszczać procesy wnioskowania, aby zapewnić maksymalną wygodę zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców.
Współcześni e-konsumenci chcą kupować i płacić tak, jak lubią. Mają swoje jasno sprecyzowane sympatie i przyzwyczajenia. Dlatego tak ważne jest, aby e-sklepy oferowały szeroki wybór metod płatności i dostosowywały się do zmieniających się trendów rynkowych.
Raport "Jak Polacy lubię płacić online. Bezpieczne e-zakupy" powstał na bazie badania zrealizowanego na zlecenie Tpay przez Instytut Badań Pollster w 2024 roku. Partnerami są Bank Pekao S.A. oraz Izba Gospodarki Elektronicznej.
Pełna wersja raportu do pobrania
Karolina Laudy, Lead Product Manager w Tpay
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|