Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Telefon stacjonarny wypierany jest przez komórkowy

23-12-2011, 19:48

Aż 95,5% gospodarstw domowych posiada telefon, a co czwarte posiada oba aparaty. Nieco ponad połowa badanych korzysta tylko z telefonu komórkowego - wynika z badania "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2011 roku" przeprowadzonego na zlecenie UKE.

Telefonia stacjonarna

W 2011 roku 38,9% badanych gospodarstw domowych deklaruje posiadanie telefonu stacjonarnego. Telefon stacjonarny jest przede wszystkim ważnym narzędziem kontaktu w rozmowach lokalnych. Częstotliwość korzystania z telefonu stacjonarnego w rozmowach lokalnych jest wysoka, ponieważ 29,2% badanych korzysta z niego codziennie, a blisko połowa (47%) kilka razy w tygodniu.

Czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na decyzje o zmianie operatora pozostaje wysokość abonamentu za świadczone usługi. Ponad połowa badanych (52%) mogłaby całkowicie zrezygnować z posiadania telefonii stacjonarnej, gdyby podwyżki abonamentu przekroczyły 10%.

Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badani najczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego (80,4%).

Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 62,1 zł. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 zł miesięcznie (40%).

Telefonia komórkowa

Posiadanie telefonu komórkowego deklaruje aż 84,2% badanych gospodarstw domowych. Znajomość spontaniczna trzech największych marek telefonii komórkowej wyniosła odpowiednio: Orange - 86,1%, Plus - 82,3% oraz T-Mobile (dawniej Era) - 75,5%. Dwie trzecie respondentów wymienia markę Play (66,6%), a ponad połowa Heyah (52%). Ponad jedna czwarta respondentów (26,8 %) zna markę Sami Swoi, a ponad jedna piąta (21,4%) „36,6”.

Najczęściej wykorzystywanymi usługami telefonii komórkowej są połączenia wewnątrz sieci, z których większość respondentów korzysta codziennie (63%) lub kilka razy w tygodniu (30,2%). Porównywalnie często wykonywane są połączenia do innych sieci komórkowych, do których 41,9% respondentów dzwoni codziennie, a 39,6% kilka razy w tygodniu. Popularną metodą komunikacji za pomocą telefonii komórkowej są również wiadomości SMS, które są wysyłane codziennie przez 38,2% respondentów, a przez blisko jedną trzecią (30,3%) kilka razy w tygodniu.

Oferta cenowa oraz promocje i rabaty należą do głównych kryteriów branych pod uwagę przy wyborze operatora telefonii komórkowej, natomiast najmniej ważnym czynnikiem jest cena usług w roamingu.

Czytaj też: TP czekają zmiany. Może nie być telefonii stacjonarnej

Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (69 zł), niż użytkowników kart pre-paid (42 zł) czy mix (41 zł).

Wśród osób wyjeżdżających za granicę z roamingu w innych krajach UE korzysta więcej niż połowa badanych (59,8%). W ramach roamingu badani najczęściej wysyłają SMS-y oraz odbierają połączenia głosowe (odpowiednio 81,4% oraz 81,1%). Niemal równie dużo osób wykonuje połączenia głosowe - 78,2 % badanych. Najmniej popularne wśród respondentów jest korzystanie z internetu w roamingu (3,9 %).

Dostęp do internetu

Większość badanych gospodarstw domowych (63,1%) deklaruje, że posiada w domu komputer. Z kolei 59,5% wszystkich gospodarstw domowych ma dostęp do internetu, z którego 61,4% korzysta co najmniej kilka razy w roku, a 40,6% stanowią ci, którzy korzystają z niego codziennie.

Zdecydowana większość respondentów korzystających z internetu w domu (84,9%) posiada stały stacjonarny dostęp (80,7%). Wśród nich najliczniejszą grupę (21,1%) stanowią osoby posiadające łącze o prędkości od 2 Mb/s do 3,99 Mb/s. Z mobilnego dostępu do internetu korzysta 23,3% gospodarstw domowych. Najczęściej deklarowana przepustowość mieści się w przedziale od 4 do 7,99 Mb/s (25,8% wskazań), a 12,8% badanych posiada internet mobilny o prędkości co najmniej 8 Mb/s.

Średnie miesięczne opłaty za internet kształtują się na poziomie: 57 zł (w przypadku dostępu stacjonarnego) oraz 56 zł (w przypadku dostępu mobilnego).

Możliwość uzyskania bezpłatnego dostępu do internetu skłoniłaby do rezygnacji z usług obecnego dostawcy 12,3% badanych. Prawie jedna trzecia osób (32,8%) twierdzi, że korzystałaby z darmowego dostępu dodatkowo, obok aktualnie posiadanego, jednak taki sam odsetek uważa, że nie ma w ogóle potrzeby korzystania z takiej usługi. Jednak blisko co piąta osoba bez internetu (21,2%) byłaby skłonna skorzystać z bezpłatnego dostępu do internetu mimo ograniczeń. Ponad połowa (54,3%) nie byłaby zainteresowana tego rodzaju dostępem.

Zdecydowana większość respondentów (97,9%) twierdzi, że nie korzysta z technologii przekazywania głosu przez protokół internetowy „Voice over IP” (VoIP). Z technologii tej korzysta jedynie 1,3% osób, z czego 0,6% poprzez komputer, 0,5% bezpośrednio bez użycia komputera, a 0,2% przez karty zdrapki, pre-paid czy numer dostępu.

Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. W grupie wszystkich komunikatorów prowadzi Gadu-Gadu (84%), a w wśród komunikatorów głosowych - Skype (74,1%).

Badanie zostało wykonane w dniach 22 listopada - 2 grudnia 2011 roku na terenie całego kraju na reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych w Polsce, wśród osób w wieku 15 lat i więcej przez PBS DGA Sp. z o.o. na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Możesz przeczytać też, co o rynku telekomunikacyjnym w 2011 roku sądzą przedstawiciele firm.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UKE