Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

T-Mobile ma wypłacić klientom po 65 zł i do tego kara - uznał UOKiK. Operator chce iść do sądu

14-01-2016, 13:45
Aktualizacja: 14-01-2016, 13:47

Umowy na usługi telekomunikacyjne nie powinny być zmieniane jednostronnie. Tak uznał UOKiK, który ukarał T-Mobile karą finansową. Co ciekawe, urząd nakazł też wypłacenie pokrzywdzonym konsumentom po 65 zł. Operator będzie się odwoływał.

  • UOKiK uznał, że T-Mobile w sposób niewłaściwy zmieniła umowy z abonentami.
  • Operator został zobowiązany do wypłacenia 65 zł każdemu konsumentowi, który mógł ucierpieć na tej decyzji.
  • Operator odwoła się do sądu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił ukarać T-Mobile Polska za jednostronną zmianę umowy jaką było podwyższenie wysokości abonamentu o 5 zł. Konsument mógł się zgodzić na nowe warunki, zrezygnować z usług, albo skorzystać z nowej oferty proponowanej przez firmę.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczętej jeszcze w listopadzie 2014 roku. Zdaniem Urzędu operator naruszył zbiorowe interesy konsumentów, zmieniając bezpodstawnie wysokość abonamentu. Zdaniem UOKiK, treść zawartych z abonentami umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie dawała podstawy do dokonania takiej zmiany, gdyż umowy nie zawierały stosownej klauzuli modyfikacyjnej.  

Po 65 zł dla konsumenta + kara

Firma T-Mobile Polska została zobowiązana do usunięcia niekorzystnej dla abonentów praktyki. Każdy konsument, który dostał informację o jednostronnej zmianie wysokości abonamentu, powinien otrzymać 65 zł rekompensaty. Metoda obliczenia rekompensaty opiera się na danych zastrzeżonych przez T-Mobile Polska jako tajemnica przedsiębiorstwa.

- UOKiK zdecydował o nałożeniu na operatora obowiązku wypłaty konsumentom rekompensaty finansowej jako środka usunięcia skutków naruszenia adekwatnego do stwierdzonego bezprawnego działania przedsiębiorcy – powiedział Łukasz Wroński, Zastępca Dyrektora Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów. - W dacie wydania decyzji trwają bowiem ekonomiczne i pozaekonomiczne skutki stosowanej przez T-Mobile Polska nieuczciwej praktyki rynkowej, gdyż każdy konsument dotknięty bezprawnym działaniem przedsiębiorcy podjął określoną decyzję rynkową: pozostał stroną umowy z operatorem i uiszcza wyższą opłatę abonamentową albo rozwiązał umowę z operatorem i zawarł nową umowę z innym dostawcą usług na odmiennych warunkach albo skorzystał z nowej oferty zaproponowanej przez operatora - dodał Wroński.

To nie koniec zobowiązań dla T-Mobile. Operator ma opublikować decyzję Prezesa Urzędu na stronie internetowej i powinien zapłacić karę w wysokości ponad 4,5 mln zł (4 501 666 zł). Przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

T-Mobile: Będzie odwołanie

Operator przedstawił następujące stanowisko w sprawie decyzji UOKiK.

Interpretacja prawa przedstawiona przez UOKiK w decyzji nie znajduje oparcia w przepisach prawa unijnego, krajowego oraz w stałej praktyce urzędów czy operatorów telekomunikacyjnych i odwołamy się od niej do sądu. Wprowadzając zmiany spełniliśmy wszystkie warunki wymagane Prawem Telekomunikacyjnym, co potwierdzają ekspertyzy wybitnych prawników. Również Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentował stanowisko popierające naszą interpretację. Co więcej, informacja o takim sposobie wprowadzania zmian była zamieszczona przez sam UOKiK na stronach internetowych urzędu. Wskazywano jedynie na konieczność odpowiedniego poinformowania abonentów i udostepnienia im możliwości rozwiązania umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów – oba warunki zostały przez nas spełnione.

Umowy obowiązują dwie strony

Nie jest to pierwszy raz, gdy UOKiK nakłada kare na przedsiębiorcę, który zmienia umowę jednostronnie. Zazwyczaj konsument u operatora czuje się jak petent, ale pamiętajmy, iż umowy obowiązują obie strony. W kwietniu ubiegłego roku Canal+ (obecnie ITI Neovision), został przywołany do porządku przez UOKiK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stanął na stanowisku, że konsument zawierający umowę lojalnościową ma prawo oczekiwać obowiązywania ustalonych warunków do zakończenia okresu wyznaczonego w umowie.

Podobna sytuacja dotyczyła Orange. Kiedyś ten operator dokonał jednostronnej zmiany sposobu dostarczania faktur dla 90 tys. abonentów.

Poniżej kopia decyzji dotyczącej T-Mobile.

decyzja_ddk_nr_28_2015


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR