Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Sprzedawca będzie odpowiadał za dostawę towaru

09-10-2008, 08:38

Wprowadzenia w całej Europie praw, które poprawią sytuację klientów sklepów internetowych, chce Komisja Europejska (KE). Nowa dyrektywa ma ograniczyć agresywne metody sprzedaży i dostosować przepisy do m-handlu (handlu przez komórkę) oraz aukcji internetowych.

Wczoraj KE przedstawiła propozycję dyrektywy, która upraszcza cztery obowiązujące już w UE dyrektywy, przekształcając je w jeden zestaw reguł w sprawie praw konsumentów. Obecnie obowiązujące zasady ochrony konsumentów wynikają z czterech dyrektyw UE, które zawierają pewne minimalne wymagania. W ciągu kolejnych lat państwa członkowskie dodały do nich przepisy w sposób nieuporządkowany, co spowodowało, że ramy prawne w zakresie umów konsumenckich zamieniły się w mozaikę 27 różniących się od siebie zestawów.

Nowe reguły mają ujednolicić rynek europejski i gwarantować konsumentom, że bez względu na to, gdzie w UE dokonują zakupów, przed zawarciem umowy otrzymają przejrzyste informacje dotyczące ceny oraz dodatkowych kosztów i opłat.

Celem wprowadzenia dyrektywy jest także podniesienie ich zaufania do e-handlu i zmniejszenie obciążeń administracyjnych, które ograniczają swobodę działalności gospodarczej do obszarów poszczególnych państw.

Co proponuje KE?

Dyrektywa w sprawie praw konsumentów dotyczy umów sprzedaży towarów i usług zawieranych między przedsiębiorcami i konsumentami. Zasadniczo obejmuje ona wszystkie umowy, tj. zakupy dokonywane w sklepie, zakupy na odległość oraz poza lokalem przedsiębiorstwa.

Dyrektywa będzie zobowiązywać handlowców do dostarczenia konsumentowi przejrzystego zestawu informacji, w przypadku wszystkich umów konsumenckich, tak aby mógł on dokonać świadomego wyboru. Dane te obejmują np. główne cechy produktu, adres i dane identyfikacyjne przedsiębiorcy, cenę włącznie z podatkami, wszystkie dodatkowe opłaty związane z transportem, dostawą bądź przesyłką pocztową.

Dyrektywa ureguluje również kwestię zasad dotyczących dostawy towaru (obecnie niepodlegające regulacjom na poziomie UE). Maksymalny okres od daty zawarcia umowy na dostarczenie przez przedsiębiorcę towarów będzie wynosił 30 dni kalendarzowych. Przedsiębiorca poniesie ryzyko i koszty uszkodzenia lub zagubienia towaru do momentu otrzymania towaru przez konsumenta.

Sonda
Czy pochwalasz zmiany dotyczące e-zakupów proponowane przez Komisję Europejską?
  • Tak
  • Nie
  • Nie mam zdania
wyniki  komentarze

Okres rezygnacji z zakupu również ma być ujednolicony. Planowane jest wprowadzenie w całej UE 14-dniowego okresu rezygnacji z zakupu, podczas którego konsument może zmienić zdanie. Dodatkowo planowane jest wprowadzenie łatwego w użyciu, standardowego formularza rezygnacji.

Aby dać konsumentom większą pewność, wprowadzony zostanie jeden standardowy zestaw środków zaradczych dostępnych wszystkim konsumentom, którzy nabyli wadliwy produkt (tj. w pierwszej kolejności naprawa lub wymiana, ewentualnie rabat lub zwrot pieniędzy).

Powstanie też nowa czarna lista nieuczciwych warunków w umowach, zakazanych bezwzględnie w całej UE oraz obowiązująca również w całej UE szara lista warunków w umowach uważanych za nieuczciwe, chyba że przedsiębiorca udowodni, że jest inaczej.

Dyrektywa będzie ponadto wymagać, aby aukcje, włącznie z aukcjami elektronicznymi, spełniały standardowe wymogi dotyczące informacji. Ochrona przed agresywnymi metodami sprzedaży ma być wzmocniona. Szczególnie dotyczy to agresywnych metod sprzedaży, w przypadku których brak było wystarczającej ochrony lub wręcz nie było żadnej. Dyrektywa wprowadza również nową, szerszą definicję umów sprzedaży bezpośredniej oraz inne rozwiązania w celu zlikwidowania luk prawnych.

Dyrektywa w sprawie praw umownych, aby mogła stać się obowiązującym prawem, musi zostać zaakceptowana przez Parlament Europejski oraz rządy państw UE reprezentowane w Radzie Ministrów.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Komisja Europejska