Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Prawo konsumenckie - odpowiedzi na 3 najczęściej zadawane pytania

24-02-2019, 07:44

Zarówno zakupy w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych są przyczyną wielu wątpliwości dotyczących możliwości zwrotu, gwarancji czy reklamacji towaru. Nie będąc świadomym swoich praw, a także obowiązków można narazić się na straty.

Kiedy okaże się, że zakupiony produkt posiada wadę konsument nie może ubiegać się o zwrot pieniędzy, jeśli możliwa jest wymiana lub naprawa towaru. Oznacza to, że podczas zgłaszania reklamacji kupujący powinien wskazać, czy towar ma zostać wymieniony na nowy czy też naprawiony. I tutaj można napotkać problem. Nie zawsze wymiana towaru jest możliwa. Jeśli sprzedawca nie posiada takiego samego produktu, może zadecydować o naprawie zwróconego towaru. Ma również prawo odmówić naprawy, jeśli wymaga ona nadmiernych kosztów. Kiedy zatem można liczyć na zwrócenie pieniędzy? Dopiero wtedy, gdy sprzedawca nie jest w stanie wymienić lub naprawić produktu lub jeśli naprawiony produkt nie będzie zgodny z ustaleniami zawartymi w umowie kupna-sprzedaży oraz kiedy sprzedawca nie wymienił ani nie naprawił towaru we wskazanym czasie.

mat partnera

W jakim czasie można reklamować produkt i czy reklamacja obowiązuje produkty z wyprzedaży?

Reklamację towaru można zgłosić w przeciągu dwóch lat od daty zakupienia produktu, a także w przeciągu dwóch miesięcy od zakupu, jeśli dotyczy ona towaru wadliwego. Pismo powinno zawierać podstawowe dane, w tym datę zgłoszenia, dane sprzedającego i kupującego, wskazanie towaru oraz opisanie przyczyny reklamacji, czyli niezgodności towaru z ofertą. Ważne również, aby konsument wskazał, czy zainteresowany jest wymianą towaru, czy też jego naprawą. Złożenie reklamacji na piśmie jest wskazane, ponieważ będzie stanowiło dowód wskazujący na zawiadomienie sprzedającego o wadach towaru.

Reklamacja obejmuje również towary w promocji, ale pod warunkiem, że niższa cena nie była przyczyną jawnych wad produktu. Co to oznacza? Często zdarza się, że sklepy obniżają ceny produktów powystawowych, które posiadają drobne wady, o czym informują klienta. W takim przypadku reklamacja nie jest możliwa. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli towar zakupiony został na wyprzedaży lub w promocji jako produkt nowy, bez wad, a okazało się, że jednak je posiada.

Czym różni się towar wadliwy od towaru niezgodnego z umową? 

Towar niezgodny z umową nie jest towarem wadliwym. Jest w pełni sprawny, jednak jego cechy nie odpowiadają tym, które zostały wskazane w umowie. Umowa zostaje zawarta w dniu zakupienia produktu i nie musi ona być spisywana w formie dokumentu. Często wystarczające będzie posiadanie ulotki lub instrukcji obsługi, która będzie wskazywała wszystkie cechy produktu. Towar będzie niezgodny z umową również wtedy, gdy sprzedawca celowo zatai cechy produktu lub wprowadzi w błąd kupującego. Sprzedawca nie będzie ponosił konsekwencji za niezgodność towaru z umową, jeśli udowodni, że przyczyną owej niezgodności jest nieprawidłowe obchodzenie się z produktem przez kupującego.

Współpraca: Marek Szymała


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR







Tematy pokrewne:  

tag prawo konsumenckietag komunikat firmy