Porzucenie DRM zwiększa sprzedaż muzyki, zwłaszcza mniej znanej - badania

02-12-2013, 11:24

Brak zabezpieczeń antypirackich powoduje wzrost sprzedaży muzyki - potwierdziła badaczka z University of Toronto. Dotyczy to zwłaszcza muzyki mniej znanej, co prowadzi do ciekawych wniosków.

Czas zwiększonych wydatków zbliża się nieubłaganie.

>> Sprawdź konto z kartą otwartą na dzisiaj <<

0 zł za prowadzenie rachunku, użytkowanie karty debetowej i wypłaty gotówki!


Od dawna mówiono, że antypirackie technologie DRM nie służą ograniczeniu piractwa, prędzej stanowią utrudnienie dla legalnych nabywców. Wytwórnie muzyczne z czasem to zrozumiały, ale brakowało badań wpływu DRM na sprzedaż muzyki. Takie właśnie badania przeprowadziła Laurina Zhang z University of Toronto.

DRM odpada? Sprzedaż rośnie

W pracy opublikowanej przez badaczkę czytamy, że zbadała ona sprzedaż ponad 5,8 tys. albumów, stworzonych przez 634 artystów, porównując sprzedaż przed i po porzuceniu zabezpieczeń DRM. Okazało się, że po usunięciu "zabezpieczeń" sprzedaż muzyki skoczyła średnio o 10%. Dało się jednak zauważyć, że w przypadku niektórych albumów skok był wyraźniejszy. 

Albumy sprzedawane w liczbie mniejszej niż 100 tys. kopii zanotowały 29% wzrostu sprzedaży po usunięciu DRM, a albumy sprzedawane w liczbie mniejszej niż 25 tys. kopii miały aż 41% wzrost sprzedaży. W przypadku najlepiej sprzedających się dzieł usunięcie DRM nie wydawało się znaczące.

grafika

Brak DRM wzmacnia "długi ogon"

Laurina Zhang potwierdziła zatem, że brak zabezpieczeń DRM ma znaczenie dla tzw. "długiego ogona" przy sprzedaży muzyki. Jeśli jakaś muzyka jest "niszowa", to usunięcie zabezpieczeń antypirackich ułatwia dzielenie się tą muzyką i może ją poznać więcej osób. Badaczka zgadza się z teorią mówiącą, że swobodne dzielenie się muzyką ma znaczenie dla jej promocji. W przypadku dzieł najbardziej znanych nie widać tego bardzo wyraźnie, bo one i tak są dobrze wypromowane. 

Sonda
Czy dostrzegasz jakiekolwiek korzyści wynikające ze stosowania DRM?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

Ustalenia Lauriny Zhang wydają się pokrywać z badaniami PRS for Music z roku 2009. Will Page oraz and Eric Garland ustalili wówczas, że darmowa muzyka w sieciach P2P sprzyja wypróbowywaniu nowych artystów. Zdarza się, że internauci pobierają z P2P muzykę artysty całkowicie im nieznanego. W sklepach z muzyką online to się raczej nie zdarza.

Czytaj także: Młodzi ludzie wolą drukowane książki. E-booki powinny się do nich upodobnić



Sprawdź, który bank może zaproponować Ci najtańsze kredyty gotówkowe, najlepsze kredyty hipoteczne, kredyty dla firm, bezpłatne konta osobiste, konta firmowe czy najlepiej oprocentowane lokaty >>
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać








  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
RSS
Copyright © 1998-2021 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.