Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Pomoc prawnika najbardziej potrzebna przy zawieraniu umów

Tax Care 29-09-2011, 11:03

Tylko 28% przedsiębiorców korzysta z pomocy prawnika, chociaż ponad połowa deklaruje, że chciałaby mieć do niej regularny dostęp - wskazuje badanie przeprowadzone przez Tax Care. Pomoc prawna jest najbardziej potrzebna w opiniowaniu umów i kontraktów handlowych.

W badaniu ankietowym przedsiębiorcy oceniali przydatność pomocy prawnika w dziesięciu wybranych obszarach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Badanie przeprowadzono w placówkach Tax Care, które zlokalizowane są w największych miastach Polski. Wzięło w nim udział 580 respondentów. Są to głównie osoby prowadzące małe biznesy.

Czytaj także: Programy lojalnościowe - czy nadal wszystkie chwyty są dozwolone?

Zdecydowanie najbardziej pomoc prawna potrzebna jest przedsiębiorcom w opiniowaniu umów i kontraktów handlowych. Ponad 80% badanych deklaruje, że byłaby zainteresowana profesjonalnym wsparciem w tej dziedzinie. Kolejny obszar, w którym przedsiębiorcy nie radzą sobie własnymi siłami, to windykacja należności. Ponad 73% ankietowanych chętnie skorzystałoby z wsparcia w odzyskiwaniu należnych płatności. W opinii Tax Care, windykacja i związane z nią problemy, przede wszystkim bardzo długie procedury odzyskiwania należności, to jedna z największych barier w prowadzeniu własnego biznesu w Polsce.

Niemal identyczny wynik uzyskała też inna kategoria – pomoc w sprawach osobistych. Wynika to stąd, że przedsiębiorcy poddani badaniu to w większości osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, w przypadku których prowadzenie firmy przenika się z życiem osobistym. Na kolejnym miejscu znalazły się sprawy związane z prawem konsumenta, czyli przede wszystkim pomoc w rozpatrywaniu reklamacji.

W najmniejszym stopniu przedsiębiorcy potrzebują wsparcia kancelarii prawnej w przypadku spraw związanych z zamówieniami publicznymi. Taką potrzebę wskazuje 42% badanych. Priorytetem nie będzie też pomoc w przypadku prawa autorskiego oraz prawa własności przemysłowej (np. znaki towarowe). Mniejszy odsetek zainteresowanych w przypadku tych dziedzin nie oznacza, że są to sprawy proste i niewymagające wiedzy prawniczej, tylko po prostu dotyczą mniejszej grupy przedsiębiorców. Dla porównania, umowy z kontrahentami podpisuje każdy.

Czytaj także: Lepiej nie mieć regulaminu w serwisie internetowym?

Pomoc w poszczególnych obszarach potrzebna jest przedsiębiorcom z różną częstotliwością. Przykładowo, wsparcia przy opiniowaniu umów i kontraktów 9% badanych potrzebuje kilka razy w tygodniu, 15% badanych kilka razy w miesiącu, jedna czwarta badanych raz na miesiąc, a 30% raz na kilka miesięcy. Generalnie, bez względu na obszar działania, najczęściej wskazywaną oczekiwaną częstotliwością konsultacji prawnych jest raz na kilka miesięcy.

I być może najważniejsza kwestia – cena. Wiadomo, że wysoka opłata za dostęp do konsultacji prawnych to w przypadku małych firm główna przyczyna niekorzystania z takich konsultacji. Z badania wynika, że 47% badanych byłoby gotowych przeznaczyć na ten cel maksymalnie 100 zł miesięcznie. Jedna trzecia ankietowanych zapłaciłaby od 120 zł do 300 zł. A 20% badanych powyżej 300 zł.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Tax Care