Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Sytuacja na polskim rynku reklamy online wygląda co najmniej tak, jakby żadnego kryzysu nie było. Czy rok 2010 okaże się równie dobry?

317,68 milionów złotych - tyle w trzecim kwartale 2009 roku wyniosły wydatki polskich firm na reklamę. Oznacza to 15-procentowy wzrost w ciągu 12 miesięcy. IAB Polska zbadała 27 podmiotów, w tym Google. Firma podkreśliła, że wyraźne przyspieszenie nastąpiło we wrześniu. Wzrost wydatków na reklamę sugeruje zwiększenie optymizmu wśród przedsiębiorców - wierzą oni, że ich towary i usługi znajdą nabywców.

>> Czytaj także: IAB AdEx: Wciąż rośnie wartość polskiego rynku reklamy online 

Polska branża reklamowa i tak jest w dość komfortowej sytuacji - nad Wisłą doszło jedynie do spowolnienia gospodarczego i umiarkowanego wzrostu bezrobocia. W drugiej połowie roku widać było już pewną poprawę: mniej ubywało miejsc pracy, poziom produkcji się stabilizował.

Wśród form reklamy dominuje reklama graficzna (display) - w trzecim kwartale miała 47-procentowy udział (rok wcześniej o dwa punkty procentowe mniej). Rośnie także udział marketingu w wyszukiwarkach (SEM) - 28 teraz wobec 27 procent rok wcześniej. Nie zmienił się udział ogłoszeń oraz e-maili reklamowych - odpowiednio 17 i 6 procent.

Według IAB Polska rekordowy miał być także ostatni kwartał ubiegłego roku. Firma szacuje, że całoroczne przychody z tytułu reklamy online wyniosły 1,4 miliarda złotych wobec 1,17 miliarda rok wcześniej.

Najwięcej na reklamę online wydaje sektor finansowy (11% w 3Q 2009 do 13% w całym 2008 roku). Na drugiej pozycji znalazł się handel (9% w 3Q 2009 do 6% w roku 2008), a trzecią branżą, która zostawia najwięcej pieniędzy w reklamie online, jest telekomunikacja (8% do 10,5% w 2008 roku).

W zaprezentowanych danych widać wyraźny wzrost kategorii "Inne" - 26% w 3Q 2009 do 16% w 2008 roku. Zdaniem analityków IAB Polska "zwiększenie udziału kategorii «inne» dobrze świadczy o naszym rynku, gdyż wskazuje na to, że internet jako medium reklamowe znajduje miejsce w budżetach reklamowych coraz większej liczby branż i sektorów". Kategoria ta zawiera ogłoszenia drobne, usługi dla biznesu, usługi marketingowe i reklamowe, doradztwo unijne itp.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *