Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jakiś czas temu pisałem o tym, jak nie podoba mi się w Allegro to, że serwis informuje nie o opłatach za dany okres rozliczeniowy, ale o bieżącym saldzie. Po tym artykule serwis zaczął wreszcie podawać w mailach dokładną informację o danym okresie rozliczeniowym i opłacie za ten okres. Wciąż jednak system automatycznie proponuje płatność całego bieżącego salda, a nie tylko należności za dany okres.

O tym, jak sprytnie Allegro "automatyzowało" opłaty - tak, żebyśmy zapłacili nie tylko wymagalne należności za dotychczasowy okres rozliczeniowy, ale i bieżące opłaty - już za nowy miesiąc rozliczeniowy, choć jeszcze nie upłynął termin ich wymagalności, pisałem w artykule "Kolejne tricki finansowe Allegro?". Niektórzy w komentarzach twierdzili, że "biję pianę" i się czepiam. Coś jednak musiało być na rzeczy, skoro polityka serwisu zmieniła się trochę w omawianym zakresie, co osobiście mnie bardzo cieszy.

Jak widać na załączonym obrazku, wreszcie wiadomo, jaka kwota jest wymagalna za dany okres rozliczeniowy wraz z ramami czasowymi tego okresu. Wcześniej takich informacji nie było. Wciąż jednak nie jest idealnie. Po wejściu na płatności na koncie w Allegro nadal domyślnie do zapłaty jest cała kwota bieżącego salda, a nie tylko wymagalnej płatności za dany okres rozliczeniowy.

Niby pod spodem jest na szaro drobnym drukiem, że można wpisać inną kwotę, ale na tej samej stronie brak jest informacji, jaka kwota należy się za zamknięty już okres rozliczeniowy, a jaka została naliczona już w nowym okresie. Oczywiście, można poszukać maila z tą informacją lub sprawdzić w historii (gdzie uzyskanie o naliczonej opłacie z ostatni zamknięty okres rozliczeniowy jest moim zdaniem dość skomplikowane), ale to już wymaga od użytkownika pewnego zachodu. Podejrzewam, że - tak jak ja, zanim się zorientowałem (po jakimś czasie) - wielu użytkowników po prostu płaci z rozmachu podsuwaną "z automatu" kwotę i tyle. Przy efekcie skali i milionach użytkowników dodatkowe zarobki na tym procederze muszą być ogromne.

Uważam, że dużo bardziej w porządku byłyby np. do wyboru dwie kwoty. Pierwsza, zaznaczona domyślnie, tylko ta wymagalna (za dany okres rozliczeniowy) plus ewentualnie (alternatywnie) druga, która umożliwiałaby zapłatę całego bieżącego salda lub dowolnej jego części. Widocznie nie można mieć wszystkiego, ale i cieszy, że coś się zmieniło choć odrobinę na lepsze (chodzi o podawanie przynajmniej w mailu informacji o okresie rozliczeniowym).

Również usługa Płacę z Allegro (PzA) poprawiła się nieco. Krytykowałem ją w artykule pt. "Płacę z Allegro - jeszcze tylko jeden overnight...". Teraz przy wyborze płatności jest możliwość wyboru płatności poza systemem Allegro. Nie wiem natomiast, czy coś się zmieniło z przyjmowaniem tego typu płatności "z automatu" dla osób, które nie skonfigurowały tego rodzaju płatności. Wcześniej były sygnały, że Allegro przetrzymywało pieniądze w "depozycie", a odbiorcy często byli nieświadomi tego, że nie otrzymują płatności, bo nie skonfigurowali po prostu konta (tymczasem ktoś już dawno zapłacił poprzez PzA).

Rafał CisekMuszę natomiast przyznać, że po odpowiedniej konfiguracji konta "Płacę z Allegro" płatności realizowane są błyskawiczne. Kolejny plus dla QXL Poland. Choć wciąż mam poważne zastrzeżenia do automatyzacji opłat za korzystanie z Allegro. Podejrzewam, że wielu użytkowników płaci więcej niż trzeba przed terminem, nie będąc nawet do końca tego świadomym. Tym samym "kredytują" właściciela serwisu na ogromną skalę.

Rafał Cisek, radca prawny, współpracownik Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej (CBKE), twórca serwisu prawa nowych technologii NoweMEDIA.org.pl, ekspert w zakresie prawnych aspektów komunikacji elektronicznej.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *