Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

(akt.) Nie wyłączą komórki dłużnikowi

GazetaPrawna.pl 18-03-2010, 06:47

Operator wyłączył ci komórkę, bo spóźniłeś się z rachunkiem? To już ostatni raz. Sąd antymonopolowy uznał, że to jest nielegalne - pisze Dziennik Gazeta Prawna. Tymczasem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że uznał za niedozwolone tylko odłączanie abonenta natychmiast i od wszystkich usług naraz.

Dotychczas odcinanie klientom połączeń telefonicznych, dostępu do internetu czy roamingu było podstawową bronią operatorów w dochodzeniu swoich należności. Wystarczył miesiąc opóźnienia w opłaceniu rachunku, żeby telefon zamilkł.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że telefon jest dobrem cywilizacyjnym, a pozbawienie możliwości korzystania z niego może mieć tylko charakter wyjątkowy. Za proceder szczególnie dotkliwy i nielegalny sąd uznał odłączenie naraz wszystkich usług operatora – na przykład telefonu i internetu – w momencie gdy klient nie zapłacił rachunku tylko za jedną.

– Brak płatności może być spowodowany różnego rodzaju okolicznościami i samo mechaniczne przyjęcie okresu 30-dniowego bez zbadania powodów, dla których abonent nie uiścił opłaty, nie może wystarczyć – stwierdził SOKiK w uzasadnieniu wyroku kwestionującego regulamin sieci Orange. Wcześniej ten sam sąd wydał podobny wyrok dotyczący Ery. Pozostali operatorzy odcinający za karę zapominalskich klientów mogą się spodziewać identycznych rozstrzygnięć.

Więcej w Gazecie Prawnej w artykule pt. Nie wyłączą komórki dłużnikowi

gazeta prawna

Nie wyłączą komórki dłużnikowi

AKTUALIZACJA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamieścił na swojej stronie wyjaśnienie, z którego wynika, iż nie jest prawdą, że zostało zakwestionowane postanowienie umowne zabraniające operatorowi odłączyć usługę telefonii komórkowej w przypadku zalegania konsumenta z opłatą.

Urząd wyjaśnił, że uznał za niedozwolone m.in. postanowienia, które w momencie zalegania z płatnością dawały prawo do natychmiastowego rozwiązania umowy bez wcześniejszego uprzedzenia. Zdaniem Urzędu w takiej sytuacji przedsiębiorca powinien powiadomić abonenta o zaległościach, np. wysyłając mu wezwanie do zapłaty, i wyznaczyć dodatkowy termin na ich uregulowanie. W przypadku dalszych opóźnień, zgodnie z umową i prawem może rozwiązać umowę z konsumentem niepłacącym za rachunki. Warto zauważyć, że UOKiK nie kwestionuje prawa operatorów do rozwiązania umowy w przypadku z niepłacenia rachunków przez abonentów.

Ponadto UOKiK kwestionował postanowienia, które w przypadku zalegania z płatnością dają możliwość rozwiązania wszystkich umów łączących operatora z konsumentem. Nie ma przy tym znaczenia, że zaległości dotyczą tylko jednej usługi, np. korzystania z internetu. Klauzula taka w sposób rażący narusza interesy konsumentów, powodując, że są oni pozbawieni możliwości korzystania z usług, które opłacają w terminie. Wymienione klauzule zostały uznane za niezgodne z prawem przez sąd.

UOKiK zaważa też, że jedynie prawomocne wyroki sądu są podstawą do wpisu do rejestru klauzul niedozwolonych. W opisanych przypadkach mamy do czynienia z nieprawomocnymi wyrokami.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR