Multiscreening 2015, czyli co telewidzowie robią w sieci - raport

07-09-2015, 23:14

Telewizja skłania do szukania informacji o markach w sieci, ale bezpośrednie kupowanie produktów oglądanych na pierwszym ekranie wcale nie jest jeszcze powszechne. Największy potencjał na marketingowe działania multiscreeningowe mają reklamy emitowane podczas relacji sportowych i działania angażujące stosowane w trakcie teledysków i programów religijnych.

Multiscreening 2015 to trzecia już edycja popularnego badania syndykatowego realizowanego od 2013 roku przez IRCenter oraz Instytut Badań Społecznych Pollster. Celem projektu jest zbadanie, jak marki mogą skłaniać do działań wykorzystujących różne ekrany i media cyfrowe. W ramach badania niezmiennie analizowane są zachowania wykonywane na drugim ekranie podczas korzystania z tradycyjnych odbiorników telewizyjnych. W tegorocznej edycji badanie zostało poszerzone o kolejne miejsca kontaktu z reklamą, zarówno offline (m.in. billboardy i wiaty przystankowe), jak i online (blogi i vlogi), a także o analizę potencjału różnych kategorii e-commerce.

 

Ranking czynności wykonywanych na telefonie podczas oglądania tradycyjnej telewizji

multiscreening 2015

- Kluczowe dla naszego projektu jest szczegółowe opisanie osób, które są najbardziej podatne na działania multiscreeningowe. Konsumenci, którzy najchętniej korzystają z drugiego ekranu to z jednej strony odbiorcy stacji muzycznych i religijnych (to właśnie oni najczęściej kupują produkty lub usługi online bezpośrednio w trakcie oglądania telewizji), a z drugiej osoby zainteresowane sportem (najczęściej sięgają po telefony w trakcie emisji bloków reklamowych) – mówi dr Albert Hupa, prezes IRCenter.

 

Preferowane źródła informacji o markach w sieci

Jak wynika z badania 63% internautów zdarza się szukać informacji o markach i produktach widzianych na pierwszym ekranie i korzystają w tym celu z komputerów PC. Z pośród nich wyróżniają się zaawansowani użytkownicy mediów społecznościowych, którzy szukają marek na Facebooku, Youtube i urządzeniach mobilnych. Analiza pokazała, że Facebook to kanał, który można określić już jako mainstreamowy, śmiało konkurujący z ogólnotematycznymi antenami telewizyjnymi. Najmłodsi konsumenci mediów cyfrowych powszechnie korzystają z niego w celu znalezienia lub pogłębienia informacji o markach i produktach. Dla porównania, Youtube ciągle jeszcze zmienia swoją rolę i obecnie stanowi medium drugiego wyboru w tego typu sytuacjach, a marek chętniej poszukują tam osoby nieco starsze.

 

Charakterystyka użytkowników VoD

58% internautów korzysta z darmowego VoD (zwłaszcza młode osoby), a 12% - z płatnego VoD (to nieco częściej kobiety). Najsilniejszą marką wciąż pozostaje Ipla, natomiast najbardziej popularne są vod.pl i zalukaj.tv (wybierany przez najmłodsze osoby). Użytkownicy vod.pl oglądając tradycyjną telewizję najczęściej ograniczają się do stacji ogólnotematycznych. Użytkownicy Ipla korzystają z wielu różnych stacji, chociaż chętniej niż inni oglądają te główne. Najbardziej popularni dostawcy płatnej telewizji to wciąż Cyfrowy Polsat i nc+. Ich użytkownicy bardzo chętnie korzystają z największych platform VoD. Wyjątkiem jest Player.pl, którego użytkownicy nieco rzadziej wybierają tych dwóch dostawców.

 

O telewizji w sieci

Szukanie informacji o programach w Google staje się coraz bardziej powszechną czynnością. Zwykle wyszukiwane są wiadomości, filmy i seriale. Robią to nieco częściej kobiety w różnym wieku, które też częściej wyszukują informacje o serialach, teleturniejach, filmach i talent show. Mężczyźni natomiast częściej sprawdzają informacje o relacjach sportowych i grach komputerowych.

***

*Wszystkie dane zawarte w materiale pochodzą z syndykatowego badania Multiscreening 2015, zrealizowanego przez IRCenter i Instytut Badań Społecznych Pollster w lipcu 2015 roku na reprezentatywnej próbie n=2107 uczestników internetowego panelu badawczego. Informacji na temat raportu udziela Albert Hupa z IRCenter.


Źródło: IRCenter
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
Tematy pokrewne:  

tag raportytag multiscreeningtag badania
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031