Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Międzynarodowy e-handel z problemami

14-03-2008, 14:14

Niemal 1/3 spraw konsumenckich prowadzonych w ubiegłym roku przez Europejskie Centrum Konsumenckie dotyczyła e-handlu. Choć sprzedaż przez internet ułatwia handel transgraniczny, to jednak klienci nie wykorzystują tej możliwości właśnie z powodu braku zaufania.

Dokładnie 28% stanowiły sprawy ECK związane z e-commerce. Najczęściej spotykanym problemem jest niedostarczenie towaru, mimo opłacenia zamówienia przez klienta. Druga duża grupa spraw dotyczy odmowy uznania prawa do odstąpienia od umowy.

Warto pamiętać że dyrektywa nałożyła na Państwa Członkowskie obowiązek określenia okresu na odstąpienie od umowy nie krótszego, niż 7 dni. W Polsce konsumenci mają 10 dni na odstąpienie od umowy zawartej przez internet, w Niemczech aż 14 dni a w Wielkiej Brytanii tylko 7 dni. Dyrektywa określa też wyjątkowe obszary, których nie obejmuje prawo do odstąpienia. Są to usługi transportowe (np. zakup biletów lotniczych), gastronomiczne i zakwaterowania

Powyższe wg ECK świadczy m. in. o niskiej świadomości praw konsumentów wśród przedsiębiorców prowadzących działalność w internecie. Spore trudności sprawiają konsumentom również błędy lub braki w opisach produktów. Jedna z osób, które złożyły skargę do ECK, zakupiła w zagranicznym sklepie elektroniczną mapę Europy do nawigacji samochodowej. Niestety okazało się, że mapa.... nie zawiera Polski.

Zdarzają się także problemy z zaniżoną jakością zamówionych produktów lub dostarczenie towaru zupełnie innego niż w zamówieniu. Zdarza się też, że zagraniczne witryny nie zgadzają się na sprzedaż towarów klientom z Polski, kierując ich do polskiej wersji sklepu, gdzie ceny są wyższe. Takie praktyki przedsiębiorców tylko zniechęcają konsumentów do korzystania z zagranicznych sklepów internetowych.

Specyficznym problemem generowanym przez zagraniczne zakupy internetowe jest bariera językowa, która powoduje, że warunki zawieranej umowy nie zawsze są jasne dla kupującego. Konsumenci nie zwracają też uwagi na zasięg obowiązywania gwarancji i często stają przed koniecznością wysłania sprzętu do naprawy do sprzedawcy w innym kraju Unii. Warto pamiętać, że obowiązek sprawdzenia zasad gwarancji spoczywa na kupującym.

Europejskie Centrum Konsumenckie zauważa ponadto, że zupełnie nową kategorię problemów związanych z zakupem przez Internet plików muzycznych i programów. Ten obszar handlu elektronicznego wymaga jeszcze dodatkowego uregulowania.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Źródło: ECK