LinkedIn wykorzystuje dane użytkowników bez ich zgody do celów reklamowych

Rik Ferguson, Trend Micro 18-08-2011, 15:25

Portal społecznościowy LinkedIn wykorzystuje do celów reklamowych dane osobowe użytkowników, nie pytając ich o zgodę. Holenderski rząd już zastanawia się, czy nowe praktyki nie naruszają prawa o ochronie danych.

Po przeczytaniu wiadomości o działaniach holenderskich władz ujawniła się pierwsza „ofiara” reklam na portalach społecznościowych. Jeden z użytkowników zamieścił następujący wpis na Twitterze: Znalezione na #LinkedIn: „Wyobraź sobie siebie w Nowej Pracy w: ” ze swoim zdjęciem podpisanym „Najnowszy Pracownik ”

W ostatnim czasie na stronie LinkedIn pojawiło się kilka bardzo niepokojących funkcji. Podobnie jak w przypadku Facebooka, właściciele LinkedIn zdecydowali się na wprowadzenie reklam dedykowanych i „społecznościowych”. Mimo że zdecydowana większość użytkowników spodziewa się reklam na stronach portali społecznościowych, sprawa komplikuje się, kiedy w reklamie pojawia się nasze nazwisko, twarz i dane osobowe.

Co zrobić, żeby bronić się przed wykorzystaniem naszego wizerunku w reklamach? W takich przypadkach należy sprawdzić nowe ustawienia domyślne naszego profilu. Po zalogowaniu na stronie należy odszukać swoje imię w prawym górnym rogu ekranu. Po najechaniu na nie kursorem rozwinie się menu, w którym wybieramy opcję „Settings”, gdzie można zaznaczyć, że nie chcemy korzystać z nowych funkcji.

 

Klikając w „Privacy Controls” możemy odznaczyć opcje, które umożliwiały wykorzystywanie danych osobowych bez zgody użytkownika.

Warto przyjrzeć się bliżej także innym ustawieniom konta. Można znaleźć tam kilka opcji, które warto odznaczyć (np. w dziale Groups, Companies & Applications).

LinkedIn dodał nowe funkcje i uruchomił je u wszystkich 120 milionów użytkowników bez żadnej informacji o zmianie. Nawet jeśli w profilu była zaznaczona opcja powiadamiania mailem o aktualizacjach, żadna wiadomość o zmianach nie dotarła. W Biurze Komisarza ds. Przepływu Informacji (Information Commissioner’s Office) potwierdzono, że przechowywanie lub przetwarzanie takich danych na terenie Zjednoczonego Królestwa byłoby naruszeniem ustawy o ochronie danych osobowych (Data Protection Act).

>> Czytaj także: LinkedIn wykorzysta zdjęcia użytkowników w reklamach

Raz jeszcze warto podkreślić, że należy zwracać uwagę, jakie informacje udostępniamy w sieci. Wygląda na to, że trzeba zachować ostrożność nie tylko w stosunku do nieznajomych, lecz także w stosunku do znanych i popularnych serwisów społecznościowych. Nie chronią one naszych danych ani nie powiadamiają o tym, że je udostępniają. Linkedln jest tylko jednym z przykładów.

Rik Ferguson, Trend Micro
countermeasures.trendmicro.eu


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie

RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031