Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Uruchomienie App Center było dla niektórych tylko kwestią czasu. Wzorem swoich konkurentów również Facebook wprowadza platformę umożliwiającą sprzedaż aplikacji. Jakie niesie to ze sobą konsekwencje dla programistów i użytkowników?

Sklepy z aplikacjami to jedno z bardziej dochodowych źródeł dla twórców oprogramowania, w szczególności zaś tych, którzy tworzą platformy na urządzenia mobilne. Dlatego dość optymistycznie z perspektywy tej grupy docelowej przedstawia się perspektywa otwarcia przez Facebooka App Center – wirtualnego marketu z aplikacjami na różne platformy i urządzenia.

Według najnowszych założeń w markecie mają się znaleźć m.in. informacje o aplikacjach na urządzenia mobilne pochodzące z innych sklepów, aplikacje do zakupienia na Facebooka oraz aplikacje na inne strony WWW. W pierwszym przypadku portal wyświetli internautom informację na temat aplikacji dla systemów iOS oraz Android wraz z odnośnikiem do sklepów. App Center nie będzie jednak zarabiał na sprzedaży aplikacji spoza platformy. Rozwiązanie to ma zapobiegać odpływowi użytkowników oraz przyciągnąć nowych, którzy jeszcze nie korzystają z serwisu. Druga forma to klasyczne aplikacje na Facebooka, tworzone przez zewnętrznych deweloperów. Portal za każdy sprzedany program zachowa dla siebie prowizję wysokości 30% wartości transakcji. Trzecia forma to aplikacje umożliwiające automatyczne łączenie się z sieciami, takimi jak Pinterest czy Spotify, bezpośrednio z poziomu Facebooka, co ma zapewnić utrzymanie użytkowników wewnątrz ekosystemu portalu.

Czytaj także: Facebook uruchomi App Center - sklep z aplikacjami

Gra toczy się bowiem nie tylko o dochody ze sprzedaży, ale również o użytkowników. Poprzez integrację różnych funkcji Facebook ma szansę na przyciągnięcie deweloperów i użytkowników, którzy jeszcze nie korzystają z serwisu lub też są bardziej zainteresowani aplikacjami na platformy iOS lub Android. W ramach App Center każda z aplikacji będzie miała własną stronę, na której znajdzie się dokładny opis aplikacji wraz z 5-gwiazdkowym rankingiem ocen użytkowników. Tak zaprojektowany system oceniania i rekomendowania aplikacji w ramach Facebooka ma usprawnić samą sprzedaż programów, z których prowizja dla portalu wyniesie 30%.

Jakie niesie to konsekwencje dla użytkowników serwisu? Przede wszystkim takie, że korzystanie z aplikacji będzie płatne (najprawdopodobniej w formie abonamentu), zaś jej zakup dokonywany będzie za pomocą specjalnej karty „Credit Facebook” obsługującej system płatniczy. Dodanie aplikacji do App Center zależne będzie od kilku wskaźników – m.in. tego, jak aplikacja będzie zaprojektowana, czy wzbudzi ona zaangażowanie użytkowników itp.

Na App Center mogą skorzystać programiści. Jak zauważa Michał Chołuj z Netface: „sklep z aplikacjami od Facebooka zlikwiduje istniejącą dziś konieczność promowania czy reklamowania swoich produktów przez niezależnych deweloperów, często takich, którzy muszą liczyć się z kosztami lub zwyczajnie nie mają na to czasu”. Serwis liczący ponad 900 mln użytkowników to doskonała platforma do sprzedaży aplikacji, tym bardziej że App Center opierać się będzie w dużej mierze na mechanizmie oceniania aplikacji przez użytkowników.

Urszula Holik

Czytaj także: Facebook inwestycją długoterminową. Zysk najwcześniej za sto lat


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR