Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Komu Polacy nie udostępnią szczegółów swoich rachunków?

06-03-2018, 14:49

Europejska dyrektywa PSD2 umożliwia dostęp do zagregowanej informacji o stanie rachunku bankowego oraz realizacji płatności internetowych w imieniu klienta, przy czym posiadacz konta musi dobrowolnie udostępnić firmie zewnętrznej swoje dane osobowe i szczegóły rachunku. Polacy nie chcą jednak udostępniać swoich danych firmom, które nie są bankami.

Dyrektywa UE wprowadza możliwość świadczenia dwóch ważnych usług bankowych przez firmy zewnętrzne, tzw. Third Party Providers, które mogą być dowolnymi firmami również spoza sektora finansowego. Usługi te to dostęp do zagregowanej informacji o stanie rachunku bankowego oraz realizacja płatności internetowych w imieniu klienta. W obu przypadkach posiadacz konta musi „dobrowolnie, świadomie i jednoznacznie” udostępnić firmie zewnętrznej swoje dane osobowe i szczegóły rachunku, a Ustawa o ochronie danych osobowych wzmacnia kontrolę klienta nad własnymi danymi.

76% Polaków nie udostępniłaby jednak informacji o swoim koncie firmie niebędącej bankiem. 93% nie chce zakładać konta w instytucji spoza sektora finansowego. Warto też zauważyć, że aż 77% Polaków nigdy nie słyszało o rozwiązaniach, które niosą ze sobą wchodzące w tym roku w życie regulacje PSD2 i RODO, jak wynika z badania przeprowadzonego przez IBRiS*. Polacy znają wartość swoich danych i niechętnie się z nimi rozstają.

 

Czytaj także: RODO puka do drzwi. Akredytowany kurs inspektora ochrony danych (IOD). Recenzja oraz sprawdź zapisy na najbliższe akredytowane kursy IOD >>

 

Zgodnie z nową regulacją PSD2 dostęp do rachunku może uzyskać dowolna firma – zarówno klasyczna instytucja finansowa jak i dowolny usługodawca cyfrowy taki jak sklep, sieciowa kawiarnia, operator komórkowy, portal społecznościowy taki jak Facebook itd. Wiedza na temat korzystania z usług bankowych w innych miejscach niż banki jest na razie niska. Polacy pytani o taką możliwość odpowiadali, że nic o niej nie wiedzą, natomiast o zarządzaniu własnymi finansami w instytucji niebankowej wypowiadali się z niechęcią. Brak wiedzy na ten temat deklaruje więcej kobiet niż mężczyzn (80% versus 75%), a gdyby decyzję odłożyć o 10 lat, to w 2028 roku nadal zdecydowana większość badanych nie otworzyłaby rachunku poza tradycyjną instytucją finansową. Tylko 6% respondentów byłoby zdecydowanie na „tak” Na płatności i otwieranie rachunków poza systemem bankowym nie ma w tej chwili społecznego przyzwolenia. Główne powody, dla których respondenci preferują banki to zaufanie, pozytywne doświadczenia w kontaktach z nimi i lojalność. Badani są przekonani, że ich pieniądze i dane są w pełni bezpieczne - wiek i płeć w żaden sposób nie różnicuje odpowiedzi.

W grupie osób, które chcą założyć konto w instytucji niebankowej najpopularniejszą alternatywą okazał się operator telekomunikacyjny. Gotowość otwarcia konta właśnie tam deklaruje 63% badanych. Kolejne miejsce zajmuje dostawca prądu, a z usług finansowych kawiarni sieciowej lub Facebooka zdecydowałby się korzystać 14% respondentów.

Źródło: Bank Millennium

*Metryka badania: badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 18 do 60 lat deklarujących posiadanie konta bankowego. Technika badawcza: CATI.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR