Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak zmieniła się ekonomia subskrypcji w wyniku pandemii koronawirusa? Nowy raport fundacji Digital Poland

17-09-2021, 11:25

Abonament, znany również jako subskrypcja, to odpowiedź na potrzeby współczesnych konsumentów, którzy w dynamicznie rozwijającym się świecie cenią czas i wygodę. Z raportu "Subskrypcje 2021" przygotowanego przez fundację Digital Poland wynika, że ekonomia subskrypcji znana jest większości społeczeństwa. Co ciekawe, prawie połowa Polaków przyznaje, że współdzieli koszty za usługi subskrypcji z innymi osobami spoza swojego gospodarstwa domowego.

Jedynie 21% badanych w wieku 18-65 lat, którzy zrobili przynajmniej raz zakupy przez internet, nie potrafi spontanicznie opisać własnymi słowami usług subskrypcji czy wskazać ich charakterystycznych elementów.

Na rynku stopniowo umacnia się pozycja modelu abonamentowego jako wygodniejszej alternatywy dla jednorazowego kupna produktu na własność. Usługi subskrypcyjne są postrzegane przez zdecydowaną większość badanych jako model łatwy i szybki, który zapewnia komfort i usprawnia działania, jak chociażby regulowanie płatności. Aż 73% ankietowanych zwraca też uwagę na ekologiczny aspekt tego typu usług oraz ich mniej szkodliwy wpływ na środowisko.

Usługi subskrypcyjne stają się coraz częstszym wyborem Polaków

Świadomość Polaków na temat sposobu funkcjonowania tego modelu biznesowego znajduje się według ekspertów na poprawnym poziomie – wiedzą, że usługi subskrypcyjne charakteryzują cykliczność opłat, szeroki dostęp do treści regulowany umową na określony czas, możliwość rezygnacji oraz jakie konkretnie usługi abonament może obejmować. Informacje na temat usług pozyskują najczęściej poprzez media społecznościowe, robi tak 35% i e-mail lub newsletter – 33%, niezależnie od płci, wieku czy miejsca zamieszkania. Najbardziej zaufanym źródłem pozostają jednak osoby z kręgów znajomych oraz rodzina (21%).

– Z perspektywy firm usługi w formie subskrypcji to szansa na dotarcie do nowych grup klientów. Jak pokazuje raport, szczególnie otwarci są klienci z pokolenia Z i Millenialsów, na których można opierać nie tylko obecnie realizowane inicjatywy, ale także rozwijać usługi przyszłości – tłumaczy Małgorzata Nesterowicz, dyrektor ds. sektora usług i firm rodzinnych, Departament Sektorów Strategicznych, Santander Bank Polska.

Subskrypcja ponad własność

Subskrypcje postrzegane są przez Polaków jako bardzo wygodne, pozwalające dbać o środowisko oraz oferujące bogactwo treści. W formie subskrypcji można dziś dostać praktycznie wszystko i coraz więcej nieoczywistych biznesów decyduje się na taką formę płatności.

Zdecydowana większość ankietowanych jako powód swojej decyzji o korzystaniu z usług subskrypcyjnych wymienia wygodę i komfort w ich użytkowaniu i sprawną realizację płatności (29%). Co ciekawe, badani najczęściej deklarowali, że wszystko im się podoba w modelu usług subskrypcji – myśli tak aż 46%. Kolejne 13% nie potrafiło wskazać żadnych wad.

– Od usług opłacanych w systemie abonamentowym oczekujemy przede wszystkim, że uproszczą, a przynajmniej nie skomplikują dodatkowo naszego codziennego życia. Wybierając ten model, oczekujemy gwarancji wygody, związanej m.in. z płatnościami. Takie podejście klientów wcale mnie nie dziwi. Usługi o charakterze subskrypcyjnym są projektowane właśnie z myślą o komforcie – komentuje Michał Chęcielewski Consumer Marketing Manager, HP.

Raport Subskrypcje 2021 wyraźnie pokazuje, jak rośnie świadomość i zainteresowanie Polaków usługami subskrypcyjnymi – Wraz z rozwojem platform streamingowych, płatności za dodatki do gier komputerowych czy innych usług, które wymagają regularnych opłat, rośnie więc również rynek subskrypcji. Jako zaufana sieć umożliwiająca rozwój handlu, łączymy konsumentów z dostawcami takich usług i umożliwiamy dokonywanie za nie bezpiecznych płatności. Jednakże im częściej konsumenci z nich korzystają, tym większą trudność może sprawić zapamiętanie i zarządzanie wszystkimi takimi płatnościami. Z raportu wynika, że tylko 30% konsumentów monitoruje wydatki za tego typu usługi – podkreśla Igor Zacharjasz, dyrektor w Studiu Innowacji Visa w Warszawie.

Perspektywy dla subskrypcji

Polacy nie wyrażają dużego zainteresowania subskrypcjami niestandardowymi, ale największy potencjał wzrostu popularności mają subskrypcje telefonów komórkowych, biletów na wydarzenia kulturowe (kino, teatr itd.), laptopy i tablety, a także usługi fryzjerskie i odzież.

Wyniki opublikowane w raporcie rysują pozytywną przyszłość dla modelu abonamentowego. Aż 46% Polaków nie widzi wad w korzystaniu z usług subskrypcyjnych, a 19% podkreśla ich wygodę i komfort.

Żyjemy w bardzo zmiennym, często nieprzewidywalnym środowisku. Ze względu na hiperszybki rozwój technologiczny wiele rozwiązań, z których korzystamy na co dzień, wymaga regularnego serwisu i udoskonalania. Dobrze to widać w branży oprogramowania dla biznesu, gdzie duża liczba nowych przepisów i regulacji prawnych połączona z przyspieszającą cyfryzacją takich obszarów jak księgowość, kadry i płace czy handel sprawia, że subskrypcja oznacza po prostu bezpieczeństwo prowadzonej działalności – podkreśla Piotr Ciski, CEO Symfonia.

Jak dowiemy się z raportu, czynnikiem, który może uatrakcyjnić usługi subskrypcyjne, są niższe ceny. 74% badanych deklaruje, że niskie ceny byłby dla nich najbardziej istotną zmianą, która skłoniłaby ich do zakupu nowych usług.

Raport można pobrać ze strony digitalpoland.org >


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca

              *