Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Europe can into space? Bruksela przedstawiła nową politykę kosmiczną

27-10-2016, 09:48

Jadąc samochodem czy oglądając telewizję korzystamy z technologii kosmicznych, ale Komisja Europejska chciałaby czegoś więcej. Potrzebne są kosmiczne startupy i maksymalne wykorzystanie danych pozyskanych w przestrzeni. Nowa strategia ma skierować UE na takie tory.

Komisja Europejska nie od dziś interesuje się kosmosem. W przeszłości przejmowała się ona takimi sprawami jak obowiązkowe ubezpieczenia lotów kosmicznych.

Wczoraj natomiast Komisja przedstawiła wniosek w sprawie nowej polityki przestrzeni kosmicznej. Ponadto dyrektor Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz komisarz UE Elżbieta Bieńkowska podpisali deklarację UE-ESA pt. "Wspólna wizja i cele na przyszłość Europy w przestrzeni kosmicznej".

Nowa kosmiczna strategia UE

Nowa strategia kosmiczna dla Europy, której kopię zamieszczamy pod tym tekstem, ma być odpowiedzią na rosnącą konkurencję na świecie w obszarze technologii kosmicznych.

Komisja proponuje m.in. aby maksymalnie wykorzystać dane pozyskane w przestrzeni kosmicznej zarówno w sektorze prywatnym jak i publicznym. Komisja chce też promować unijne programy takie jak system nawigacji satelitarnej Galileo, który ma znaleźć zastosowanie w urządzeniach przenośnych i krytycznej infrastrukturze, a także będzie poprawiać jakość sieci połączeń w obszarach oddalonych. 

Finansowanie UE ma być teraz silniej ukierunkowane na wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających i rozwijających działalność w dziedzinie przestrzeni kosmicznej. Ponadto Komisja będzie wspierać wzrost inwestycji prywatnych na rzecz takich przedsiębiorstw, w szczególności w kontekście planu inwestycyjnego dla Europy oraz zapowiadanego europejskiego funduszu venture capital. Komisja chce również wspierać w europejskich regionach powstawanie europejskich ośrodków i klastrów przemysłu kosmicznego.

Satelita Copernicus

UE planuje w ciągu najbliższych 15 lat umieścić na orbicie ponad 30 satelitów w ramach unijnych programów Galileo i Copernicus. Stwarza to szansę poprawy efektywności gospodarczej skonstruowanych w Europie wyrzutni Ariane 6 i VEGA C. Komisja ma działać w charakterze "inteligentnego klienta" i pogrupuje swoje zapotrzebowanie w zakresie wprowadzenia na orbitę.

Ruszą prace nad kompleksową usługą UE w zakresie orientacji sytuacyjnej w przestrzeni kosmicznej w celu ochrony ważnej infrastruktury kosmicznej przed śmieciami kosmicznymi, pogodą kosmiczną i cyberatakami. W ramach zapowiadanego europejskiego planu działań w sektorze obrony Komisja rozpocznie inicjatywę GOVSATCOM mającą zapewnić wiarygodne, zabezpieczone i opłacalne usługi łączności satelitarnej unijnym i krajowym organom publicznym. 

Kosmiczny potencjał Europy?

KE uważa, że Europa jako całość (państwa członkowskie, Europejska Agencja Kosmiczna, EUMETSAT i UE) jest jednym z najważniejszych światowych graczy w dziedzinie przestrzeni kosmicznej. Przemysł UE jest konkurencyjny, np. pod względem satelitów, rakiet nośnych i powiązanych usług/operacji. W europejskim przemyśle kosmicznym zatrudnionych jest ponad 230 tys. osób i generuje on wartość dodaną szacowaną na 46–54 mld euro. Europa odpowiada za jedną trzecią produkcji satelitów na świecie. Ma na swym koncie wiele sukcesów w dziedzinie przestrzeni kosmicznej, przede wszystkim przełomowe technologie i misje rozpoznawcze.

Są już startupy korzystające z danych satelitarnych, na przykład by umożliwić rolnikom skuteczniejsze monitorowanie ich pól (FieldSense, laureat nagrody Copernicus Masters w 2014 r.), by dane na temat położenia obiektów w przestrzeni miały zastosowanie w internecie rzeczy (Geko navsat, laureat nagrody GSA w 2014 i 2015 r.) lub by dostarczać bezzałogowe statki powietrzne na użytek ratownictwa morskiego (Sincratech, laureat nagrody Satnav w 2015 r.). Inwestycje w projekty kosmiczne na lata 2014-2020 mają wynieść 12 mld euro.

Niewątpliwie w UE drzemie jakiś potencjał kosmiczny, ale plany nie zawsze przekładają się na efekty. Wspomniany program Galileo był wielokrotnie opóźniany, okazywał się bardzie kosztowny niż zakładano i nadal można nie wiadomo jak przydatny będzie naprawdę. Przed europejskim przemysłem kosmicznym nadal stoi wiele wyzwań. 

Poniżej dokument opisujący strategia kosmiczną dla Europy

COM_2016_705_F1 by Dziennik Internautów on Scribd


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR