Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Ecommerce: Coraz większe znaczenie platform typu marketplace - komentarz ekspertki

11-07-2022, 16:45

Strategy& Poland prognozuje wzrost rynku ecommerce w Polsce oraz zwiększenie znaczenia platform typu marketplace. "Teraz jest czas, żeby zdecydować, po której stronie chcę być jako sprzedawca za te 5 lat – na marketplace'ie czy we własnym sklepie. Przyszłość e-sprzedawców widzę w modelu D2C" komentuje dane z raportu Ewa Bartnik, wiceprezeska i dyrektorka finansowa IMKER.

Ewa Bartnik, IMKER

Ewa Bartnik, IMKER

Strategy& Poland prognozuje, że rynek ecommerce w Polsce urośnie w tym roku o 18,6 proc. Z jednej strony miło się czyta o wzroście rynku e-commerce. Warto jednak zagłębić się w przyczyny tego wzrostu, wśród których najważniejsze to:

  • zaostrzenie się konkurencji w obszarze działania dużych platform zakupowych, takich jak Allegro, Amazon, Shopee, AliExpress;
  • poszukiwanie swojego miejsca w sieci przez duże sklepy działające do tej pory w głównie handlu tradycyjnym;
  • wysoka inflacja, która powoduje znaczny wzrost cen, co przekłada się na podniesienie wartości całego rynku.

Raporty Strategy& zwraca uwagę na rosnący udział w rynku marketplace’ów, takich jak Allegro, Amazon, AliExpress czy Shopee. "W ubiegłym roku platformy miały 45-procentowy udział w rynku, tymczasem za pięć lat ma on sięgnąć 55-60 proc" - czytamy. Dla mniejszych, rodzimych sprzedawców i producentów oznacza to, że jeśli w porę nie wdrożą strategii zbudowania własnej bazy lojalnych klientów, z biegiem czasu będzie im coraz trudniej odnaleźć się w handlu internetowym.

Za kilka lat może się okazać, że platformy zakupowe będą w świadomości konsumentów synonimem zakupów online w ogóle. A wtedy będzie za późno na wdrażanie planów naprawczych i jedynym sensownym ekonomicznie rozwiązaniem będzie podporządkowanie się i wejście w ekosystem tych platform.

Kto tego nie chce, może już teraz zacząć budować silne własne zaplecze, czyli:

  • dobrze działającą i intuicyjną ścieżkę zakupową
  • sprawną i niezawodną logistykę
  • bezpieczeństwo zakupów
  • przyjazną obsługę klienta i jasną politykę zwrotów
  • content marketing oparty na własnych kanałach, takich jak blog (a nawet serwis tematyczny), materiały edukacyjne wideo, merytoryczny newsletter - które wpłyną na budowanie własnej bazy użytkowników,
  • atrakcyjne akcje promocyjne, w tym budujące lojalność własne programy typu "prime" czy "smart", które kupującym dają darmową dostawę, ale też inne przywileje, jakie znają właśnie z dużych platform.

Teraz jest czas, żeby zdecydować, po której stronie chcę być jako sprzedawca za te 5 lat:

  1. czy zgadzam się na politykę dużych marketplace'ów i chcę być ich częścią,
  2. czy jednak wolę budować biznes oparty na lojalności stałych klientów i dobrych relacjach, które z nimi buduję.

Druga ścieżka to działanie w modelu #D2C, czyli direct to consumer. I moim zdaniem tutaj jest przyszłość.

Ewa Bartnik, wiceprezeska i dyrektorka finansowa IMKER Sp. z o.o.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR