Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Dzieci spędzają przed ekranami 11h tygodniowo. Niemal połowa rodziców nie wie jak je monitorować

12-07-2022, 09:57

Dzieci coraz chętniej sięgają po elektroniczne zabawki już od najmłodszych lat. Jak przyznaje co drugi polski rodzic w trakcie pandemii czas spędzany przez ich podopiecznych na rozrywkach online jeszcze się wydłużył. Według najnowszego badania LEGO Play Well 2022 najmłodsi spędzają przed ekranem 11 i pół godziny tygodniowo. To niewiele mniej, niż poświęcają na typową zabawę (15,3 godziny), za to dłużej, niż odrabiają zadania domowe (średnio 11,1 godziny).

W dobie rosnącej troski o dobrostan psychiczny dorosłych, rodzice martwią się o zachowanie odpowiedniej higieny umysłowej dzieci. 

Dzieci grają dłużej, rodzice wiedzą mniej

Jak wynika z badania LEGO Play Well, już 6 na 10 rodziców w Polsce uważa, że ich dziecko spędza zbyt wiele czasu online. W sieci obecne są nawet przedszkolaki - tak przyznaje 78% badanych opiekunów dzieci powyżej 3 roku życia.

Wśród najczęściej wskazywanych, potencjalnych zagrożeń wymieniane są m.in. nieodpowiednie treści w Internecie, niebezpieczeństwo nękania oraz nieprawdziwe informacje, z jakimi maluch mógłby się zetknąć. Te obawy podziela ponad ¾ rodziców.

Dzieci spędzają przed ekranami 11h tygodniowo - 40% rodziców nie wie jak je monitorować

Badanie wykazało poważny problem wśród rodziców - dorośli nie zostali wyposażeni w odpowiednią wiedzę, jak zapobiegać w/w zagrożeniom. Mimo to znaczna większość rodziców (90%) deklaruje, że dba o bezpieczeństwo maluchów w sferze online, a ponad połowa przynajmniej raz na miesiąc rozmawia ze swoją pociechą na ten temat.

Gdy zapytano ich jednak o to czy obserwują aktywność dzieci w Internecie, 40% badanych zadeklarowało, że nie wie, w jaki sposób mogą monitorować obecność online swoich podopiecznych, a co trzeci w ogóle nie umie powiedzieć, czym dziecko zajmuje się w sieci.  

Jasne strony cyfrowego świata

Opiekunowie dostrzegają jednak plusy obecności najmłodszych w Internecie, który dla coraz młodszych pokoleń staje się naturalną częścią ich życia. Przeważająca część (76%) polskich rodziców uważa, że kontakt ich dzieci z elektronicznymi zabawkami przynosi ich pociechom wiele korzyści.

Na pytanie o konkretne zalety wprowadzania dziecka do świata online, ponad połowa (56%) dorosłych podkreśla w tym kontekście rozwój umiejętności krytycznego myślenia u dziecka. Rodzice dostrzegają także wzrost pewności siebie u podopiecznych (50% badanych) oraz umocnienie dziecięcych przyjaźni dzięki komunikacji przez urządzenia elektroniczne (57%).

Płynna zabawa: online i „w realu”

Eksperci przekonują, że nie trzeba rezygnować z udostępniania dziecku cyfrowego świata, by osiągnąć dobre efekty wychowawcze. Przeciwnie, dobrze zaplanowane rozrywki w sieci mogą być bezpieczne i wartościowe. 

Koncepcja “fluid play” zakłada, że współcześnie wychowywane dzieci świetnie odnajdują się zarówno w świecie realnym jak w wirtualnym. Te dwie sfery przenikają się a młode pokolenie płynnie i bezproblemowo pomiędzy nimi się przenosi. Dlatego producenci zabawek stoją przed wyzwaniem, aby ich produkty jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby dzieci i ich naturalne zachowania.

W Grupie LEGO od 90 lat nieustannie pracujemy nad dostarczaniem małym konstruktorom nowych, bezpiecznych i wciągających propozycji. Wśród projektów, wspierających kreatywną hybrydową zabawę, znalazły się dotychczas m.in. aplikacja Digital Building Instructions, pobrana 9,6 miliona razy w ciągu ostatniego roku, oraz inna aplikacja, LEGO Life, którą ściągnęło od czasu premiery w 2018 roku aż 33 mln użytkowników - mówi Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich. - Chcemy, aby nasze zabawki odpowiadały zarówno na nowe potrzeby młodego pokolenia, jak i dawały rodzicom poczucie bezpieczeństwa ich dzieci. 

Znaczenie odpowiednich zabawek w okresie dorastania i rolę branży w kształtowaniu rozwoju najmłodszych potwierdzają sami rodzice. O ogromnej roli, jaką mają do odegrania twórcy zabawek mówi aż 62% badanych. Dzięki połączeniu fizycznej rozrywki z wirtualnymi możliwościami zabawki mogą rozwijać nowe zainteresowania młodego człowieka. Poprzez “fluid play” dzieci poszerzają horyzonty swojej kreatywności w ciekawych oraz swobodnych warunkach, a w efekcie pozwalają dziecku dokonywać wyboru, podejmować próby i testy.

O badaniu LEGO Play Well 2022

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę LEGO we współpracy z Edelman DXI. Wszystkie wyniki raportu, o ile nie podano inaczej, zostały zebrane od 32 781 rodziców i 24 593 dzieci w wieku 5-12 lat za pomocą 20-minutowego internetowego badania ilościowego przeprowadzonego w 35 krajach na początku 2022 roku.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. HONOR








fot. Freepik



fot. ING