Cyfrowa rewolucja w Polsce to wynik zmiany mentalnej, nie tylko pandemii. Czas ją przyspieszyć

13-09-2021, 10:24

Dokonująca się w Polsce cyfrowa rewolucja wynika nie tylko z konieczności podyktowanej pandemią, ale też zmiany mentalnej. Przedsiębiorcy i konsumenci przekonali się, jak wiele spraw można szybko i bezpiecznie załatwić przez internet, a urzędnicy w końcu zaufali obywatelom. Kolejnym etapem powinna być rozbudowa infrastruktury szerokopasmowej – przyznali zgodnie uczestnicy panelu dyskusyjnego poświęconego e-administracji i e-usługom podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu (7-9 września 2021 r.).

Ponad 4 mln profili zaufanych w ciągu roku

„W 2020 roku ponad 4 mln Polaków stworzyło swoje profile zaufane, umożliwiające załatwianie szeregu spraw administracyjnych przez internet. Oznacza to, że 47 proc. aktywnych obecnie kont założono już po wybuchu pandemii. Mówimy tu o skokowym wzroście – jeszcze w 2019 rok profili zaufanych było o 2 mln mniej” – zaznaczył moderujący debatę Wojciech Surmacz, prezes Polskiej Agencji Prasowej.

Uczestnicy debaty zwracali uwagę, że w czasie pandemii niemal z dnia na dzień Polacy znaleźli się w zupełnie nieznanej rzeczywistości, w której podstawowe czynności, takie jak nauka czy praca, przestawione zostały na tryb zdalny.

Zapotrzebowanie na usługi publiczne przez internet nie słabnie

„W pierwszych kilku miesiącach pandemii zaobserwowaliśmy podwojenie zapotrzebowania na korzystanie z usług publicznych przez internet” - mówił Antoni Rytel, wicedyrektor Programu GovTech Polska.

Według niego, wielu obywateli uznało, że chce uniknąć ciągłych wizyt w urzędach i przypomniało sobie o możliwościach załatwienia szeregu spraw dzięki np. profilowi zaufanemu czy wideoweryfikacji.

„Miesiące mijają, a ten trend nie słabnie, gdyż w społeczeństwie utrwaliło się przekonanie, że korzystanie z e-usług jest proste, bezpieczne i przyspiesza całą procedurę” – dodał Antoni Rytel.

Operatorzy telekomunikacyjni zdali w pandemii egzamin

Piotr Kuriata, dyrektor ds. rozwoju biznesu i regulacji Play podkreślał, że również operatorzy telekomunikacyjni zdali w pandemii egzamin. Udało się uniknąć poważniejszych awarii sieci, dzięki czemu obywatele mogli dalej prowadzić swoją dotychczasową aktywność – przeniesioną jednak, przynajmniej w części, w przestrzeń wirtualną.

„Pandemia uzmysłowiła wszystkim: administracji, przedsiębiorcom, zwykłym użytkownikom internetu, jak kluczowe znaczenie ma infrastruktura telekomunikacyjna dla naszego codziennego funkcjonowania. Trudno nawet wyobrazić sobie przetrwanie kolejnych lockdownów bez sprawnie działającej sieci” – mówił Piotr Kuriata.

Jednak zaznaczył, że „zdany egzamin nie oznacza, że nie mamy zaległości do nadrobienia”. Jego zdaniem, kolejnym etapem cyfryzacji Polski powinno być umożliwienie dostępu do internetu wszystkim obywatelom – również tym z obszarów słabo zaludnionych, a więc nieatrakcyjnych inwestycyjnie.

„Choć nasz kraj zajmuje pierwsze miejsce w UE jeżeli chodzi o powszechność korzystania z internetu mobilnego, a ponad 90 proc. Polaków jest w zasięgu szybkiego łącza o standardzie 4G, to problemem pozostaje infrastruktura dostępu do sieci szerokopasmowej i stacjonarnej” – zauważył Krzysztof Krzywicki, z-ca prezesa UKE ds. rynku pocztowego.

Według Piotra Kuriaty, rozwojowi sieci sprzyjają trendy rynkowe, ponieważ inwestorzy poszukują obecnie projektów telekomunikacyjnych, nawet o długim horyzoncie zwrotu, i są gotowi zaangażować znaczne środki w ich realizację.

Obopólne zaufanie do cyfrowych rozwiązań

Zdaniem Tomasza Filla, wiceprezesa Polskiego Funduszu Rozwoju, w pandemii „obywatele zaufali cyfrowym narzędziom, ale też państwo zaufało obywatelom, a przykładem tego są obie tarcze finansowe PFR, z których skorzystało ponad 360 tys. firm”.

„Mechanizm opierał się na aplikacji wykorzystującej elementy sztucznej inteligencji, stworzyliśmy internetową bazę danych łączącą banki i instytucje państwowe, a firmy otrzymywały wsparcie na podstawie prostego oświadczenia dostępnego na stronie PFR” – powiedział Tomasz Fill.


Źródło: PAP MediaRoom
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031