W sierpniu 2025 roku podczas zawodów solarnych w Australii zostaną użyte opony zawierające ponad 65% materiałów z recyklingu. Po raz pierwszy w historii branży wykorzystano odzyskaną sadzę techniczną i stal ze zużytych opon. Czy ta technologia może zmienić całą branżę oponiarską?
Bridgestone World Solar Challenge to najważniejsze zawody pojazdów napędzanych energią słoneczną. Uczestnicy pokonują 3000 kilometrów przez australijską pustynię w ciągu siedmiu dni. W tegorocznych zawodach (24–31 sierpnia) startuje 33 zespoły z 17 krajów.
Ekstremalne warunki - temperatury do 50°C, długie dystanse bez możliwości zatankowania - wymuszają zastosowanie najbardziej zaawansowanych technologii. Rozwiązania sprawdzone w tych warunkach często trafiają później do masowej produkcji samochodów.
Opony ENLITEN wykorzystują rewolucyjną metodę odzyskiwania materiałów. Sadza techniczna, kluczowy składnik opon, pochodzi z recyklingu chemicznego starych opon metodą pirolizy. Stalowa drutówka również jest w pełni z recyklingu - przetwarzana w piecach elektrycznych Sanyo Special Steel i walcowana w Nippon Steel Corporation.
Proces opracowywano od 2022 roku w Bridgestone Innovation Park w Tokio we współpracy z firmą ENEOS. W 2023 roku uruchomiono jednostkę testową, która pozwoliła na skalowanie technologii do poziomu przemysłowego.
Nowe opony charakteryzują się trzema kluczowymi cechami. Rekordowo niskie opory toczenia zwiększają efektywność energetyczną pojazdu - każdy procent redukcji może wydłużyć zasięg pojazdu elektrycznego o kilka kilometrów. Minimalna masa przy maksymalnej wytrzymałości dzięki aramidowemu materiałowi Twaron® z recyklingu. Zwiększona trwałość - opony muszą wytrzymać całą trasę zawodów bez wymiany.
Transport opon do Australii również jest ekologiczny. Firma DHL wykorzystuje zrównoważone paliwa morskie, co redukuje emisje CO2 o 85% w całym cyklu życia paliwa.
Technologia ma bezpośredni wpływ na rozwój aut elektrycznych. Niskie opory toczenia, minimalna masa i wysoka trwałość to dokładnie cechy potrzebne pojazdom elektrycznym. Do 2030 roku auta elektryczne będą stanowić 30% nowych rejestracji w Europie, co tworzy ogromne zapotrzebowanie na specjalistyczne opony.
Recykling chemiczny może zrewolucjonizować ekonomię produkcji opon. Dr Yuki Tanaka z Bridgestone Innovation Park wyjaśnia:
“Recykling chemiczny to nie tylko rozwiązanie ekologiczne, ale również ekonomiczna konieczność. Rosnące ceny surowców pierwotnych wymuszają poszukiwanie alternatywnych źródeł materiałów.”
Główne korzyści technologii recyklingu obejmują:
Największym wyzwaniem pozostaje skalowanie technologii. Zapewnienie stałej jakości materiałów z recyklingu oraz budowa efektywnych systemów zbierania zużytych opon wymaga znacznych inwestycji i współpracy międzybranżowej.
Analitycy przewidują, że do 2030 roku udział materiałów z recyklingu w nowych oponach wzrośnie do 40–50%. W oponach dla pojazdów elektrycznych może sięgnąć 70%. Wdrożenie na szeroką skalę będzie wymagać inwestycji w infrastrukturę oraz wspierających regulacji prawnych.
Zawody solarne 2025 testują opony z rekordowym 65% udziałem materiałów z recyklingu. Technologia ENLITEN wykorzystuje odzyskaną sadzę i stal ze starych opon, oferując wysoką wydajność i ekologiczne podejście. Te innowacje mogą zrewolucjonizować branżę oponiarską i przyspieszyć rozwój zrównoważonej motoryzacji.
Czytaj także:
Polecamy:
Praca w IT
|
Tanie loty
|
Bukmacherzy
|
Multilac Baby
|
REMÉ kolagen do picia
Wirtualne biura w Warszawie
Artykuł może zawierać linki partnerów, umożliwiające rozwój serwisu i dostarczanie darmowych treści.
Falafel na fali - bliskowschodnie kulki z ciecierzycy podbijają polskie podniebienia
|
|
|
|
|
|
Stopka:
© 1998-2025 Dziennik Internautów Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.