ZUS i Poczta Polska elektronicznie współpracują. Co z tego wynika?

28-03-2013, 14:08

ZUS i Poczta Polska wielu osobom kojarzą się z kolejkami, ale teraz te dwie instytucje informatyzują swoją współpracę. Są gotowe do wdrożenia m.in. elektronicznego potwierdzenia odbioru, co skróci obieg korespondencji. Plany na tym się nie kończą.

Poczta Polska na zlecenie ZUS wysyła każdego roku kilkadziesiąt milionów przesyłek. Nie jest zatem dziwne, że obie instytucje postanowiły się zbliżyć. ZUS we współpracy z Pocztą Polską przygotował szereg technicznych rozwiązań, które mają usprawnić proces wysyłki przesyłek i kontakt na linii ZUS - Poczta Polska.

Kontrola przekazów online

Pierwszą nowością jest kontrola przekazów online. Od połowy 2011 r. w miejsce papierowego rejestru korespondencji powstał rejestr elektroniczny. Papierową książkę nadawczą zastąpiła książka elektroniczna, a w miejsce papierowego zbiorczego zestawienia przesyłek – zestawienie elektroniczne.

Dzięki powyższemu współpraca dwóch instytucji objęła m.in. wymianę plików przekazów pocztowych do realizacji, kontrolę przekazów czy raportowanie o stanie realizacji przekazów. Obecnie do placówek pocztowych w formie papierowej przekazywane są jedynie nadawane przesyłki. Ich potwierdzenie w formie elektronicznej jeszcze tego samego dnia przekazywane jest do ZUS.

Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru

Druga nowość to Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru. Dzięki niemu informacje o odbiorze przesyłki, dacie awiza czy dacie zwrotu mają być przekazywane w formie elektronicznej. Rozwiązania te są możliwe do wdrożenia już na początku kwietnia. Warunkiem jest zmiana zapisów m.in. w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz Kodeksie Postępowania Cywilnego.

Równolegle trwają wspólne prace obu instytucji nad wdrożeniem elektronicznych usług w ramach procesu reklamacji przesyłek oraz rozliczania faktur.

Sonda
Co sądzisz o informatyzacji ZUS?
  • przebiega jak należy
  • nie jest idealnie, ale zawsze to jakiś postęp
  • jest kiepsko
wyniki  komentarze

Plany, plany, plany...

Oczywiście planów jest więcej.

- Przed nami perspektywa elektronizacji samej korespondencji kierowanej do klientów ZUS, integracja płatności elektronicznych ZUS w zakresie obsługi składek na ubezpieczenia społeczne oraz udostępnienie elektronicznych usług świadczonych przez Zakład za pośrednictwem Poczty Polskiej - zapowiada Dariusz Śpiewak, wiceprezes ZUS.

Przekonamy się jeszcze, co z tego wszystkiego wyjdzie, ale najwyraźniej ZUS ma zamiar na tyle rozwinąć swoją współpracę z Pocztą, aby objęła ona także komunikację do klienta. Ciekawe.


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy