Zostawisz urzędnikowi telefon lub e-mail, rzadziej będziesz odwiedzać urzędy

27-01-2020, 19:45

W grudniu ubiegłego roku wystartował Rejestr Danych Kontaktowych (RDK). Projekt umożliwia przekazanie danych, typu numer telefonu i adres e-mail, do administracji publicznej w celach kontaktowych. Dzięki temu w ważnych sprawach obywatel zamiast pisma, może otrzymać telefon od urzędnika. Celem projektu jest usprawnienie funkcjonowania instytucji państwowych.

Przekazujesz dobrowolnie i bezpłatnie

- Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu „tradycyjna”, papierowa forma komunikacji. Jak podkreśla Marek Zagórski, celem Ministerstwa Cyfryzacji jest ograniczenie do minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również oszczędność dla samych urzędów – SMS czy e-mail są tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej.

Dzięki RDK urzędy będą mogły z wyprzedzeniem informować obywatela np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu. 

Na podane adres e-mail i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu.

Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych. Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty).

Dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, należy pamiętać o ich aktualizacji.

Jak przekazać dane do RDK?

Można zrobić to online, korzystając z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). W tym przypadku konieczne będzie posiadanie profilu zaufanego.

Istnieje również możliwość przekazania danych do RDK offline, wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.

Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy