Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Zmiany w regułach konkurencji z e-handlem w tle

29-07-2009, 12:14

Nad przepisami, które mogą w sposób istotny wpłynąć na handel markowymi towarami w sieci, pracuje obecnie Komisja Europejska. Chodzi o rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych oraz wytycznych w sprawie porozumień dotyczących dostaw i dystrybucji. Komisja proponuje zmiany, które mają być odpowiedzią na zwiększoną siłę nabywczą dużych sprzedawców detalicznych oraz rozwój sprzedaży za pośrednictwem internetu.

Wspomniane rozporządzenie daje niektórym firmom przywilej zawierania tzw. porozumień wertykalnych, czyli zawieranych między przedsiębiorstwami działającymi na różnych szczeblach obrotu (np. między producentem i dystrybutorem).

Obecne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczące ograniczeń wertykalnych wygaśnie w maju 2010. W momencie przyjęcia w 1999 r. rozporządzenie miało na celu znaczne zmniejszenie obciążeń regulacyjnych dla przedsiębiorców. Zdaniem komisji do tego czasu zaszły jednak dwie zasadnicze zmiany: wzrosła władza rynkowa dużych dystrybutorów i rozwinął się e-handel.

Teraz Komisja proponuje, by porozumienia wertykalne mogły korzystać z wyłączeń grupowych pod warunkiem, że nie tylko udział rynkowy dostawcy (jak ma to miejsce obecnie), lecz również udział nabywcy nie przekraczałyby 30%.

Komisja Europejska uważa, że  w odniesieniu do sprzedaży w sieci z jednej strony istnieje potrzeba ochrony prawa konsumenta do robienia korzystnych zakupów za granicą. Z drugiej strony pewne restrykcje w odniesieniu do sprzedaży mogłyby poprawić jakość usług dla konsumentów.

Przedstawione przez Komisję podejście ma wprowadzać w przypadku sprzedaży online bardziej precyzyjne rozróżnienie pomiędzy sprzedażą dokonywaną w następstwie aktywnej działalności promocyjnej oraz sprzedażą opartą na inicjatywie konsumenta (tzn. pomiędzy sprzedażą czynną i bierną). Ma też wyjaśniać, w jaki sposób zmienione rozporządzenie będzie regulować narzucone warunki w przypadku sprzedaży internetowej, jak np. wymóg narzucony przez dostawcę, by dystrybutor zamierzający sprzedawać online posiadał również tradycyjny sklep.

Komisja zachęca zainteresowane strony do przedstawienia swoich uwag do dnia 28 września 2009 r. Projekt zmienionego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych oraz wytyczne dostępne są na stronach Komisji Europejskiej.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *