Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Zasady przygotowywania tekstów na strony WWW a usability

01-06-2007, 20:22

Czy można mówić o funkcjonalnej i użytecznej stronie internetowej jeżeli tekst, jaki się na niej znajduje jest niepoprawny i nieczytelny? Odpowiedź jest oczywista - nie można. A mimo to wciąż wiele osób zapomina, jak ważne jest poprawne przygotowanie komunikatu na stronę WWW.

Przygotowanie tekstu na potrzeby WWW różni się od "tradycyjnego pisania" tak, jak komputer różni się od maszyny do pisania. Inaczej odbieramy tekst w internecie, inaczej tekst czytany ze zwykłej kartki papieru.

I nie chodzi tylko o to, że tekst wyświetlany na ekranie monitora jest bardziej męczący dla ludzkiego oka. Internet opiera się na hipertekście i ma swoją specyfikę. Należy o tym pamiętać podczas przygotowywania tekstu na potrzeby WWW. Nie można też zapominać o podstawowych zasadach budowania przekazu: o tym, aby był jasny i zrozumiały. Jednym słowem ważna jest i treść, i forma. Jeżeli o tym zapomnimy, to nie możemy mówić o użytecznej stronie.

Poniżej przypominamy najważniejsze reguły, którymi warto kierować się podczas tworzenia tekstów na stronę WWW.

Sedno sprawy


Jeżeli nie wiemy, co chcemy przekazać odbiorcom, to lepiej w ogóle nie zabierajmy się do pisania. Istota komunikatu, to co chcemy przekazać, to punkt wyjścia, a zarazem wyznacznik kolejnych etapów w procesie budowania przekazu. Powinniśmy szybko i prosto zmierzać do celu, czyli do tego, co chcemy zakomunikować. Zamęczanie internauty skomplikowaną narracją, nadmiernie rozbudowaną treścią i wieloma wątkami jest błędem.

Dychotomia targetu, czyli...


Nie stosujmy trudnych i niezrozumiałych terminów. O ile to możliwe unikajmy bezrefleksyjnego używania terminów obcych, szczególnie jeżeli istnieją polskie określenia. Nie wymuszajmy na internaucie, aby w popłochu otwierał encyklopedię i słownik starając się zrozumieć o czym piszemy, bo możemy zostać posądzeni o pretensjonalność i narazić się na śmieszność. Piszmy zatem prosto, ale nie prostacko!

Forma, forma, forma...


Stosujmy się do przyjętych i sprawdzonych zasad edycji. Pamiętajmy, że tekst musi być nie tylko jasny i przejrzysty, ale musi być odpowiednio pokazany. Słowo "pokazany" jest tu bardzo ważne i w pewien sposób wskazuje na istotę przekazu w internecie: najpierw patrzymy, a dopiero potem czytamy.

Warto zatem pamiętać o kilku sprawach:
  • używajmy akapitów - tekst składający się z jednego bloku czyta się znacznie gorzej niż tekst, który jest podzielony na kilka krótkich części,
  • nie nadużywajmy wyróżnień - pogrubiona czcionka, tzw. bold, ma wzmocnić przekaz i zasugerować internaucie, że wyróżniony fragment jest istotniejszy od pozostałych,
  • nie krzyczmy, czyli nie piszmy wielkimi literami, jeżeli nie jest to konieczne,
  • stosujmy oszczędnie podkreślenia, a najlepiej nie stosujmy ich wcale (podkreślenie sugeruje, że tekst może być tzw. linkiem, czyli odnośnikiem),
  • nie pozwólmy, aby grafika i inne ozdobniki przytłoczyły tekst.


  • Podsumowując


    Powyższy tekst z pewnością nie wyczerpuje zagadnienia, jakim jest poprawne przygotowanie tekstów na potrzeby internetu. Celowo pominęliśmy wiele aspektów. Nie mieliśmy jednak ambicji pisać poradnika. Chcieliśmy tylko przypomnieć najważniejsze sprawy, na które trzeba zwrócić uwagę budując komunikat na stronach WWW. Chcieliśmy też przypomnieć, że ważna jest i treść, i forma. Bez tego bowiem nie można mówić o funkcjonalnej i użytecznej stronie internetowej.

    Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
    Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


    Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
    i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

                  *              

    Źródło: Perfect One