Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Zakupy online: Czy można ufać opiniom w internecie?

25-04-2010, 22:37

Prawie 80 proc. osób przed podjęciem decyzji o zakupie przez internet wyszukuje informacji na temat sprzedającego - wynika z badań przeprowadzonych w kwietniu wśród użytkowników Ceneo.pl. Robimy to, by mieć pewność, że obsługa w sklepie spełni nasze oczekiwania.

Co motywuje cię do umieszczenia opinii na temat sklepu - wykres
fot. Ceneo - Co motywuje cię do umieszczenia opinii na temat sklepu - wykres
Nie tylko czytamy oceny i komentarze innych konsumentów, ale również dzielimy się swoimi doświadczeniami w e-zakupach. Do zamieszczenia opinii najbardziej motywuje nas zadowolenie z transakcji – 42 proc. ankietowanych wybrało taki powód. Natomiast 30 proc. najchętniej podzieli się z innymi swoimi uwagami, jeżeli mają zastrzeżenia do obsługi w wybranym sklepie.

Obawy wśród internautów mogą wzbudzać opinie niebędące w żaden sposób moderowane czy weryfikowane – jaką mamy pewność, że napisany komentarz pochodzi od osoby, która rzeczywiście dokonała zakupu?

Czy trafiłeś na sfałszowane opinie - wykres
fot. Ceneo - Czy trafiłeś na sfałszowane opinie - wykres
Zdarzają się przecież przypadki, że sklep sam zamieszcza pochlebne opinie na swój temat, a nadgorliwy klient albo konkurencja bezpodstawnie oczerniają sprzedawcę. Rozwiązaniem, które chroni nas przed tego typu niesprawiedliwymi ocenami, są specjalne systemy opiniowania.

>> Czytaj też: Allegro: Zmiany w systemie komentarzy

- Aby pomóc konsumentom uzyskać rzetelne informacje na temat sprzedającego, utworzyliśmy na naszej stronie "Zaufane Opinie" – mówi Mariola Berg, Menadżer Działu Zaufanie i Bezpieczeństwo w Ceneo.pl. – W ramach "Zaufanych Opinii" publikujemy oceny tylko takich transakcji, które w 100% miały miejsce. Po kilku dniach od zakupu użytkownik otrzymuje od nas ankietę, w której ocenia realizację zamówienia. Tego typu opinie są oznaczone na Ceneo.pl zielonym logo i jest to bardzo wiarygodne źródło informacji na temat sklepów.

Należy zatem pamiętać, że informacje zamieszczane przez internautów niekoniecznie muszą pokrywać się z rzeczywistością. Jeżeli po raz pierwszy kupujemy w wybranym sklepie, to poczytajmy, jak oceniają go inni. Nawet jeśli sklep ma np. negatywne komentarze na forum, warto poszukać opinii w innych miejscach. W szczególności korzystajmy z takich informacji, które są skrupulatnie weryfikowane, a po zakończonej transakcji podzielmy się z innymi swoimi doświadczeniami.

Gdzie sprawdzasz opinie o sklepie internetowym - wykres
fot. Ceneo - Gdzie sprawdzasz opinie o sklepie internetowym - wykres
Internauci zapytani o to, z jakiego źródła czerpią wiedzę przed dokonaniem zakupu, na pierwszym miejscu wymieniają porównywarki cen. Zaglądamy również na fora internetowe, serwisy z opiniami, a także sprawdzamy, co nam podpowie Google.

>> Czytaj też: Kiedy można zrezygnować z zakupu dokonanego w sieci


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR