Zakupy grupowe latem, czyli wzloty i upadki

29-09-2011, 07:49

Od dłuższego czasu jesteśmy świadkami niemal codziennych zmian w branży zakupów grupowych. Obserwujemy zarówno debiuty, jak i nagłe upadki serwisów oferujących kupony zniżkowe.

Zakupy grupowe za granicą

Cztery miesiące trwały testy usługi Facebook Deals, która miała być pewną rewolucją i poważnym zagrożeniem dla Groupona. Firma oferowała kupony w pięciu amerykańskich miastach, a można było z nich skorzystać, tylko jeśli określona liczba naszych znajomych również to zrobiła. Miał to być element społecznościowy, potencjalnie wyróżniający Deals na ciasnym rynku. W niedalekiej przyszłości usługa miała też trafić na nasz rynek, jednak na przełomie sierpnia i września pojawił się komunikat o zakończeniu tego projektu.

Z dużymi problemami boryka się również Groupon. Na początku czerwca świat obiegła szokująca wiadomość – Groupon nie zarobił jeszcze ani dolara. Były to oficjalnie informacje wynikające z dokumentów złożonych przed Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych (SEC). Wynikało z nich, że w 2010 roku Groupon zanotował stratę w wysokości 413,4 mln dolarów. Złożenie takich dokumentów było umotywowane deklaracją giełdowego debiutu, który miał mieć miejsce 5 września bieżącego roku. Jak już wiemy, tak się nie stało. Debiut został przełożony na bliżej nieokreśloną przyszłość, a oficjalnym powodem przesunięcia są wahania giełdowe, które mogłyby mieć negatywny wpływ na akcje firmy.

Czytaj też: Know-how zakupów grupowych według Firmin

Sonda
Czy zakupy grupowe w Polsce po wakacjach będą się rozwijać?
  • tak
  • nie
  • nie mam zdania
wyniki  komentarze

Warto również powiedzieć kilka słów o Google Offers. Od czerwcowego otwarcia minęło już kilka miesięcy i pomimo dobrego startu, serwis odnotował 23-procentowy spadek zysku w porównaniu z lipcem. Wszystko wskazuje na to, że Google nie bardzo się przejmuje takimi doniesieniami i dalej pracuje nad rozwojem swojej platformy sprzedażowej. Na oficjalnym blogu pojawiła się informacja o rozszerzeniu dostępności o kolejne pięć amerykańskich miast, co obecnie daje w sumie dziewięć. Jakby tego było mało, są plany na dosięgnięcie kolejnych 27 miast. Działacze Google'a pamiętają też o dość świeżym rynku europejskim, czego dowodem jest przejęcie niemieckiego serwisu DailyDeal, który po starcie w 2009 roku stwarzał realną przeciwwagę dla tamtejszego Groupona.

Firma z MoutainView dostrzega również potencjał w agregowaniu ofert. Po pierwszej, niezbyt udanej próbie w Hongkongu, Google otworzył serwis agregujący w Chinach – Google Shihui. Według szacunków w tym kraju działa około 4000 serwisów zakupów grupowych, tym samym nie dziwi wybór lokalizacji. Trzeba pamiętać, że na początku sierpnia Google przejął amerykański agregator The Dealmap.

Zakupy grupowe w Polsce

Polacy nie gęsi i... u nas też się dużo dzieje. Dobra wiadomość jest taka, że mamy zdecydowanie więcej nowych serwisów, niż informacji o zamknięciach istniejących. Tylko w pierwszych trzech tygodniach września do agregatora GoDealla.pl zostało podpiętych 5 nowych witryn Są to: Dealowo, FanDeal, Eurobon, MainDeal i KupBon. Łącznie agreguje on już 43 strony, co przekłada się na około 250 nowych ofert dziennie.

Serwisy zakupów grupowych w Polsce
fot. GoDealla - Serwisy zakupów grupowych w Polsce
Kolejnym dużym wydawnictwem po Agorze i Ringier Axel Springerze, które upomniało się o swój kawałek tortu grupowego, jest Presspublica, wydawca m.in. „Rzeczpospolitej”, „Życia Warszawy” i tygodnika „Uważam Rze”. Serwis OKazje.rp.pl niespecjalnie różni się od pozostałych i tak naprawdę jego ewentualny sukces jest zależny od powodzenia wykorzystania potencjału marketingowego wydawnictwa.

Będąc przy dużych mediach, nie można pominąć Grupy o2. Pomimo wieloletniego planu podboju rynku, który został przedstawiony w maju przy okazji startu serwisu ruszaj.pl, strona została zawieszona kilkanaście dni temu, dosłownie i w przenośni, bo samo o2 jeszcze nie wie, co z tym projektem zrobić.

Na koniec warto wspomnieć o ciekawym trendzie wśród polskich serwisów zakupów grupowych. Coraz więcej nowych stron wybiera wąską specjalizację, oferując kupony zniżkowe tylko i wyłącznie w jednym mieście. Dla przykładu, ostatnio pojawiły się GorzowskiGrupon i GrupowyKrakow.

Nadal rośnie liczba serwisów

Rynek zakupów grupowych zmienia się z dnia na dzień i trudno nadążyć za wszystkimi informacjami. Mimo głośnych upadków, nadal jest więcej starów nowych serwisów. W Polsce mamy ich już blisko 80 i jak pokazuje przykład naszych południowych sąsiadów - Czechów, gdzie jest ich około 200, to wciąż mało.


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031