Zakup bazy mailingowej - czy warto?

21-12-2018, 16:51

Z zakupem baz mailingowych wiąże się szereg kontrowersji - jedni uważają praktykę taką za absolutnie niedopuszczalną, inni z kolei uważają je za nieco ryzykowne, lecz opłacalne działanie, które może się sprawdzić i opłacić w różnych sytuacjach. Faktem jest natomiast, że kupowanie baz danych jest obecnie bardzo popularnym procesem. Trzeba jednak wiedzieć jak to robić, na nieostrożnych czyha bowiem kilka poważnych zagrożeń. Oto praktyczny poradnik na temat zakupu baz mailingowych.

mat partnera

Czym jest baza mailingowa?

Baza mailingowa to, mówiąc jak najprościej, baza adresów mailowych osób, do których będziesz wysyłał wiadomości o swojej firmie, jej sukcesach i planach rozwoju, a także oferty konkretnych produktów i usług. Służy więc do utrzymywania pozytywnych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Ale klienci muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie od Ciebie tych wiadomości - zasady pozyskiwania subskrybentów mówią, że osoby z listy muszą  zamówić wysyłkę takiej wiadomości. W przeciwnym razie wysyłanie do nich maili będzie zwykłym spamem.

Mailing to potężne narzędzie marketingowe, dzięki któremu zbudujesz reputację swojej firmy i osiągniesz z niego zyski.

Kontrowersje wokół zakupu baz

Zakup bazy danych to niezwykle prosty i skuteczny sposób na dostarczenie informacji marketingowych i ofert do ogromnej ilości nowych klientów w bardzo krótkim czasie. Sprawdza się w przypadku nowych i dłużej działających firm pragnących podnieść wyniki sprzedaży. Ale baza taka będzie spełniała swoje zadanie tylko w jednym przypadku - jeśli będzie dobrej jakości. A co się stanie, kiedy kupimy zbiór od przypadkowego sprzedawcy, skuszeni niską ceną i dużą ilością kontaktów w pakiecie? No cóż - stracimy czas i pieniądze. Przede wszystkim dlatego, że niskiej jakości, tanie bazy mailingowe, pełne są kontaktów nieistniejących oraz spamtrapów. Czym jest spam trap? To programy, które potrafią zidentyfikować bazy spamerskie. Po wysłaniu maila na adres będący pułapką na spam - mają za zadanie wyszukiwanie spamerów, a następnie umieszczanie ich na czarnej liście i blokowanie.

Lista spamerów

Pierwszym skutkiem jest znaczne obniżenie się wskaźnika dostarczalności maili. Należy bowiem wiedzieć, że jeśli trafisz na czarną listę, to stracisz możliwość wysyłania mailingu nie tylko na adres, który był pułapką, ale także na wszystkie inne adresy znajdujące się w domenie dostawcy określonej poczty. Ryzyko jest więc ogromne. Może się okazać, że stracisz naprawdę znaczną część kontaktów już na początku swojej działalności.

Kiedy warto kupić bazę?

Z pewnością na początku prowadzenia działalności, kiedy jeszcze nie dysponujesz żadnymi kontaktami. Ale, podobnie jak wszystko inne, także to należy robić z głową. Czyli jak? Przede wszystkim nie dać się skusić pierwszej i najtańszej ofercie - jak już wykazaliśmy, zwykle jest to po prostu bubel. Jeśli więc zdecydujesz się na zakup bazy mailingowej, zwróć uwagę na kilka ważnych aspektów. Sprzedający powinien Ci więc udostępnić statystyki tej bazy. Sprawdź w nich poziom dostarczalności i otwieralności, a także czy są dobrze sprofilowane. Te trzy czynniki pozwolą Ci ocenić, czy masz do czynienia z wartościowym zbiorem.

Wynajmij bazę

Nie kupuj baz danych na aukcjach internetowych - to w większości bazy spamerskie, a o skutkach wysyłania mailingu na takie adresy już opowiedzieliśmy. Liczy się tylko legalna baza. A jednak legalne i wartościowe bazy nie są sprzedawane często - są zbyt cenne, aby ich posiadacz tak łatwo się ich pozbył. Najczęściej więc możemy spotkać się z ich wynajmem. Co to oznacza w praktyce? Wynajem bazy oznacza, że zostanie Ci ona udostępniona na jedną lub kilka wysyłek - ich ilość określona jest w umowie. Ale także tutaj możesz trafić na nieuczciwego kontrahenta. Dowiedz się więc w jaki sposób pozyskuje on adresy i poproś o udostępnienie wspomnianych wcześniej statystyk. Będziesz miał wówczas pewność, że nie stracisz na tym układzie.

Koszty kampanii

To zależy od kilku czynników. Jeśli nie chcesz trafić na listę spamerów, nie daj się skusić na oferty typu 39,99 za 100000 kontaktów. Jakość kosztuje, to uniwersalna prawda.

Uczciwy sprzedawca bazy mailingowej zaproponuje Ci jeden z kilku modeli rozliczenia:

- pierwszym z nich jest CPM - Cost Per Mille. Polega on na rozliczeniu stawki za skorzystanie z każdego tysiąca odbiorców;

- CPC - Cost Per Click - czyli rozliczasz się za ilość kliknięć w linki;

- CPL - Cost Per Lead - rozliczenie w oparciu o ilość wypełnionych formularzy kontaktowych lub zamówień na newsletter;

- CPO i CPS - Cost Per Order lub Per Sale - rozliczenie uzależnione od efektu, czyli ilości zamówień lub wartości sprzedaży.

Brak efektów kampanii

Zdarzyć się może, że kupiona przez Ciebie baza mailingowa nie przyniesie Ci takich zysków jakich oczekiwałeś. Przyczyn może być kilka, ale warto wymienić dwie, które są dość powszechne. Pierwszą z przyczyn jest oczywiście niska jakość kupionej bazy. Wtedy problem może wynikać z dużej ilości nieistniejących rekordów lub też do adresów będących pułapkami na spam. Z oczywistych powodów taka kampania nie przyniesie żadnych korzyści, a jedynie same straty - poświęcasz czas i pieniądze, a do tego swoją reputację. Jeśli już Twoje wiadomości trafią do prawdziwych, istniejących użytkowników, zwykle okazuje się, że ich adresy otrzymują tak dużą ilość maili reklamowych, że zwyczajnie nikt ich nie otwiera, tylko od razu wyrzuca do kosza.

A co w przypadku, gdy kupiłeś wysokiej jakości bazę mailingową? Wtedy możesz liczyć na wymierne efekty - do znajdujących się w nich adresów wysyłane są nieliczne maile reklamowe (pamiętaj, że takie adresy udostępniane są tylko nielicznym firmom) i mają one zwykle wysoką jakość. Prawdopodobieństwo, że posiadacz takiego adresu kliknie w otrzymaną od Ciebie wiadomość, jest więc znacznie wyższe.

Kwestie prawne

Zdarza się, że odbiorca wiadomości niosącej przekaz reklamowy, wystąpi do nadawcy z roszczeniami wynikającymi z bezprawnego wykorzystania jego adresu. Możesz i powinieneś się przed tym zabezpieczyć, ale musisz zrobić to w momencie podpisywania umowy sprzedaży - kupna lub najmu bazy mailingowej. Dobrym rozwiązaniem jest tu dodanie zapisu o braku odpowiedzialności z Twojej strony i wzięcia odpowiedzialności za sprzedaż bazy przez osobę udostępniającą Ci ją.

Własna baza

Aby zbudować własną bazę mailingową, potrzeba wiele wysiłku i starań. Ale to zawsze lepsze wyjście niż kupowanie jej od zupełnie obcego sprzedawcy na aukcji internetowej. Jeśli więc jakimś cudem nie udało Ci się kupić bazy wysokiej jakości, możesz spróbować skompletować ją samodzielnie. Nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy. Jak to zrobić?

Jak zbudować?

Sposobów jest wiele i czasem trzeba spróbować kilku, aby zadanie się powiodło. A najlepiej wszystkich na raz, wtedy zwiększysz swoje szanse na dotarcie do grupy docelowej klientów. Zaczynajmy więc - oto proste rozwiązania i sposoby aby zbudować swoją bazę mailingową.

Strona internetowa

Jest miejscem, w którym zawrzesz treści skłaniające użytkowników do pozostawienia swojego adresu email i zamówienia newslettera. Ale stanie się tak tylko wtedy, gdy będą to treści merytoryczne i interesujące. Na stworzenie strony internetowej musisz więc poświęcić sporo czasu i stale pozostawać w kontakcie - zamieszczać nowe wpisy na blogu, dodawać kolejne produkty lub usługi. Kiedy Twoi subskrybenci zamówią newsletter i wyrażą zgody - Ty uzyskasz pierwsze pozycje w bazie mailingowej.

Bezpośrednio ze stroną internetową związane są profile na portalach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy Instagram. A są to potężne narzędzia komunikacji, dzięki którym w stosunkowo krótkim czasie możesz zyskać setki polubień, użytkowników - subskrybentów obserwujących Twój profil oraz oczywiście adresów do wysyłki maili. Korzystaj więc!

Ustaw stopkę

To takie proste. Wystarczy tylko, że w stopce mailowej zamieścisz link do do formularza zapisu na newsletter. Teraz każdy, kto otrzyma od Ciebie wiadomość, może w jednym prostym kroku wyrazić zgodę na wysyłanie przekazów reklamowych i zostawić dane umożliwiające kontakt. To skuteczny sposób pozyskiwania leadów, choć także czasochłonny.

Działania mające na celu samodzielne zbudowanie bazy mailingowej są dość proste i skuteczne, ale wymagają dość dużych nakładów pracy i cierpliwości - na efekty procesu, jakim jest email marketing będziesz musiał niestety poczekać. Jeśli nie masz na to czasu i energii - zdecyduj się na kupno bazy danych, ale wyłącznie od sprzedawców legalnie pozyskujących leady wysokiej jakości.


Źródło: Komunikat firmy. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl

***

Komunikaty Firm to gwarantowane publikacje informacji prasowych i artykułów Twojej firmy lub Klientów Twojej agencji w Dzienniku Internautów, zawierające aktywny link, grafikę oraz możliwość wstawienia treści multimedialnych (YouTube, Vimeo).

Artykuły pozostają w serwisie co najmniej przez 12 miesięcy. Redakcja nie ingeruje w treść komunikatów firm.

Artykuły oferowane są pojedyńczo, w pakietach lub abonamencie (najtańsza opcja). Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu: reklamawdi@webtango.pl.


Tematy pokrewne:  

tag poradytag komunikat firmytag baza mailingowa
To warto przeczytać




fot. Sarota PR



fot. G Data








RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Styczeń 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
Serwisy specjalne:
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2019 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.