Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Zakładanie Profilu Zaufanego na ePUAP2. Oswajamy e-administrację, część 3 bis

17-09-2015, 14:49

Profil Zaufany jest potrzebny, aby podpisywać pisma wysyłane przez ePUAP, albo z poziomu innych platform (np. platformy usług ZUS). Jak w praktyce wygląda tworzenie Profilu Zaufanego? Opowiadamy o tym w kolejnym odcinku cyklu "Oswajamy e-administrację".

Uwaga: Ten tekst jest zaktualizowaną wersją wcześniejszego artykułu o zakładaniu Profilu Zaufanego. Uwzględnia on zmiany wynikające z udostępnienia ePUAP2, czyli nowej wersji tej platformy. 

W poprzednich tekstach z cyklu "Oswajamy e-administrację" pisałem o tym, jak wygląda zakładanie konta na ePUAP oraz w jaki sposób wysyłać pisma przez ePUAP. To był dobry początek kontaktów z e-administracją, ale pełne korzystanie z dobrodziejstw urzędów online wymaga czegoś więcej. Potrzebna jest jakaś możliwość podpisywania pism. Może to tego służyć bezpieczny podpis elektroniczny, ale przeciętny obywatel może się też posłużyć tańszym rozwiązaniem, jakim jest Profil Zaufany. Taki profil właściwie nic nie kosztuje. Utworzenie go wymaga jednej wizyty w urzędzie, ale potem można wiele spraw załatwić online.

Profil Zaufany może służyć nie tylko do wysyłania pism przez ePUAP, ale także do wysyłania pism za pomocą platformy ZUS oraz do logowania się do CEiDG (ważne, jeśli chcemy założyć firmę). 

Aby utworzyć Profil Zaufany, konieczne są dwie rzeczy. Trzeba mieć konto na ePUAP i trzeba przez ePUAP złożyć elektroniczny wniosek o utworzenie Profilu Zaufanego. Zakładam, że konto na ePUAP już założyliście, zatem przejdźmy do składania wniosku.

Składanie wniosku o Profil Zaufany

W celu złożenia wniosku o utworzenie Profilu Zaufanego trzeba się zalogować na swoje konto ePUAP. Po logowaniu należy kliknąć na swój login widoczny w prawym górnym rogu. Rozwinie się menu, z którego należy wybrać opcję "Moje profile zaufane". 

Moje profile zaufane - ePUAP

Wybierając tę opcję przejdziemy do listy Profili Zaufanych, w której rzecz jasna nie będzie żadnych profili. Po lewej stronie widzimy przycisk "Złóż wniosek". 

ePUAP2 - złóż wniosek

Przechodzimy do formularza, w którym należy uzupełnić dane osobowe niezbędne do złożenia wniosku. Są to: imię, nazwisko, pesel, adres e-mail.

Trzeba także wybrać metodę zabezpieczeń (e-mail lub SMS). O co tu chodzi? Otóż przy każdym składaniu podpisu Profilem Zaufanym konieczne będzie podanie kodu, który będzie wysyłany e-mailem na nasz adres e-mail lub SMS-em na podany numer. Załóżmy, że wybraliśmy opcję e-mail.

Wniosek o Profil Zaufany

Kiedy już podamy dane, klikniemy "Sprawdź poprawność" i wszystko będzie się zgadzać, pod tym samym formularzem pojawi się nowa pozycja, z prośbą o podanie kodu. Chodzi właśnie o kod wysłany na wskazany adres e-mail. 

Weryfikacja e-mail

Po wpisaniu kodu przesłanego e-mailem i kliknięciu "OK", nad formularzem pojawia się zielony komunikat o treści "Parametr autoryzacji poprawnie zweryfikowany". To jeszcze nie oznacza, że wniosek o Profil Zaufany został złożony. Aby zakończyć sprawę, trzeba kliknąć przycisk "Wyślij wniosek" (zob. zrzut poniżej).

Wysyłanie wniosku o PZ na ePUAP2

Po kliknięciu "Wyślij wniosek" wyskoczy jeszcze jedno okienko wymagające naszego potwierdzenia. Informuje ono, że dodatkowo nastąpi nadpisanie danych w profilu konta tymi danymi, które podaliśmy we wniosku.

ePUAP2

Klikamy "Tak" i dowiadujemy się, że wniosek o założenie Profilu Zaufanego został złożony. Również na podany adres e-mail powinna przyjść informacja o złożeniu wniosku.

Co teraz?

Aby wreszcie dostać ten Profil Zaufany, należy ostatecznie go potwierdzić wizytą w urzędzie. 

Do urzędu należy się udać w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku o Profil Zaufany. Nie może to być pierwszy lepszy urząd, bo nie wszystkie urzędy oferują potwierdzanie Profilu Zaufanego.

Lista punktów potwierdzających Profile Zaufane jest łatwa do znalezienia. Zawsze po zalogowaniu się na ePUAP widzimy link do tej listy w środkowej części ekranu.

 ePUAP2 - potwierdzanie profilu

Obecnie Profile Zaufane da się potwierdzać w urzędach skarbowych, w inspektoratach ZUS oraz w kilku placówkach Poczty Polskiej. Z czasem będzie więcej placówek pocztowych, w których będzie można potwierdzić Profil Zaufany. 

Jeśli nie potwierdzicie profilu w ciągu 14 dni, trzeba będzie złożyć nowy elektroniczny wniosek o Profil Zaufany i wówczas znów mamy 14 dni na wizytę w urzędzie.

Wizyta w urzędzie

Jak wygląda wizyta w urzędzie? Dla każdego może wyglądać inaczej. Ja opiszę Wam swój przypadek. Udałem się do urzędu skarbowego i ucieszyłem się, bo przy samym wejściu powitał mnie ogromny plakat z napisem "Tutaj potwierdzisz swój Profil Zaufany". Super!

Idę do informacji i mówię pani z okienka, że chciałbym potwierdzić Profil Zaufany. Chwila konsternacji i potem odpowiedź: "Eeeee... pan pójdzie do 105". 

Drepcę sobie spokojnie do pokoju 105. Wchodzę i mówię, że chciałbym potwierdzić Profil Zaufany. Znów chwila konsternacji.

- Z jakiego pan jest miasta? - pyta wreszcie urzędniczka. 
- Jestem zameldowany w L., ale mieszkam tutaj - odpowiadam.
- Skoro jest pan zameldowany w L., a to miasto nie podlega pod nasz urząd, to powinien pan potwierdzić profil u siebie - informuje mnie urzędniczka uprzejmie. 
- Przepraszam... z tego co mi wiadomo, powinienem móc potwierdzić profil w dowolnym urzędzie, który ma taką usługę - mówię jeszcze bardziej uprzejmie. 
- A wniosek elektroniczny pan złożył? Trzeba najpierw złożyć. Wie pan?
- Tak, wiem, złożyłem.
- No dobra... - urzędniczka odetchnęła. - Ja panu szerze powiem. Nie mam pojęcia, jak to zrobić. Pan pójdzie do 120. 

Nawet się nie zdenerwowałem, bo i po co? Idę do pokoju 120. Zastaję naprawdę miłą starszą panią. 

- Dzień dobry, chciałbym potwierdzić Profil Zaufany - mówię.
- A skąd pan jest? - pyta urzędniczka. 

Powtarza się rozmowa mniej więcej taka jak wcześniej. Wreszcie starsza pani po chwili namysłu poprawiła okulary na nosie i powiedziała: "no dobra... skoro pan chce... spróbujemy!". 

Udało się! Posiedziałem chwilę, pani trochę popróbowała i wreszcie potwierdziłem swój Profil Zaufany. Oczywiście musiałem okazać dowód osobisty i pamiętajcie, aby go ze sobą mieć. Musiałem też podpisać papierowy dokument o nazwie "WNIOSEK o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP". Ten dokument ma formę tabelki z danymi osobowymi oraz z informacją o potwierdzeniu profilu przez urzędnika. Kopię tego wniosku dostaniecie do ręki. Gdy wrócicie do domu, możecie podpisywać dokumenty Profilem Zaufanym.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. DALL-E