Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Za wadliwe działanie bankomatu odpowiada bank

GazetaPrawna.pl 10-07-2010, 11:08

Banki nie mają prawa uwalniać się od konsekwencji, jakie mogą ze sobą nieść awarie bankomatów. Regulacje umów wyłączające tego rodzaju odpowiedzialność to niedozwolone klauzule umowne niewiążące konsumentów.

Umieszczenie w rejestrze niedozwolonych klauzul umownych prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapisu znoszącego odpowiedzialność banku za wadliwe działanie bankomatów i innych urządzeń akceptujących karty to efekt wyroku sądu w sprawie przeciwko Bankowi Millennium.

Zaskarżony punkt umowy wskazywał, że „Bank nie odpowiada za straty spowodowane okolicznościami niezależnymi od Banku takimi jak (...) wadliwe działanie bankomatów i innych urządzeń akceptujących karty”.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie miał wątpliwości, że przywołane postanowienie jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco narusza interesy konsumentów, a ponadto wyłącza odpowiedzialność banku względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania.

Sąd podkreślił, że brzmienie zaskarżonej klauzuli może błędnie sugerować posiadaczowi rachunku, że wadliwe działanie bankomatów i innych urządzeń akceptujących karty jest zawsze okolicznością niezależną od banku. Tymczasem nie jest to prawda. Awarie urządzeń bankowych bądź błędy w ich działaniu mogą być zawinione przez sam bank, który musi w tym zakresie ponosić odpowiedzialność z mocy prawa.

Więcej szczegółów w Gazecie Prawnej w artykule pt. Za wadliwe działanie bankomatu odpowiada bank

Damian Michalak

gazeta prawna


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *