Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Za niedużą kwotę ludzie są skłonni pozbyć się swoich zdjęć i innych danych

Piotr Kupczyk 21-04-2017, 16:34

Mimo zapewnień o tym, że wspomnienia mają dla nich większą wartość niż jakikolwiek inny rodzaj danych przechowywanych na urządzeniach cyfrowych, ludzie nie zawahają się sprzedać je za niewielkie pieniądze — tak wynika z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab.

Kaspersky Lab zapytał respondentów o to, jak bardzo zmartwiłyby ich różne sytuacje, w tym choroba członka rodziny, rozstanie z partnerem, wypadek samochodowy, utrata zdjęć cyfrowych, kontaktów itd. Na całym świecie choroba członka rodziny została wskazana jako najbardziej przygnębiający incydent, jaki może się przytrafić. Utrata lub kradzież urządzenia oraz utrata zdjęć cyfrowych uplasowały się odpowiednio na drugim i trzecim miejscu w różnych regionach wśród najbardziej przykrych incydentów na świecie, wyprzedzając wypadek samochodowy, rozstanie z partnerem, zły dzień w pracy, kłótnię z członkami rodziny i znajomymi, a nawet, w niektórych przypadkach, chorobę zwierzaka.    

Ludzie deklarują, że wspomnienia cyfrowe zajmują specjalne miejsce w ich sercu, być może dlatego, że uważają je za niezastąpione. Ponad dwie piąte respondentów twierdzi na przykład, że nie zdołałoby zastąpić zdjęć i filmów ze swoich podróży (45%), fotek swoich dzieci (44%) czy zdjęć ich samych (40%). Badanie pokazuje, że dla większości ludzi myśl o utracie tych cennych wspomnień jest bardzo przykra. Co więcej, urządzenia i zdjęcia często mają dla ludzi większą wartość niż ich partnerzy, przyjaciele czy zwierzęta.   

Jednak eksperyment przeprowadzony na zlecenie Kaspersky Lab przez psychologów ds. mediów na Uniwersytecie w Würzburgu pokazał coś sprzecznego:

pomimo deklarowanego przywiązania do swoich danych ludzie są skłonni sprzedać je za szokująco niewielkie pieniądze. 

Uczestników eksperymentu poproszono o wycenę swoich danych przechowywanych na smartfonach — w tym zdjęć rodziny i przyjaciół, informacji kontaktowych oraz dokumentów prywatnych. Wartość, na jaką respondenci wycenili swoje dane, była znacznie niższa niż oczekiwano, biorąc pod uwagę, jak bardzo zmartwiłaby ich, zgodnie z deklaracjami — ich utrata. Ludzie zwykle wyżej wyceniali informacje dane finansowe i płatnicze (średnio 13,33 euro) niż inne formy danych. Informacje kontaktowe zostały średnio wycenione na 11,89 euro, natomiast ogólne zdjęcia były średnio wyceniane na jedynie 10,37 euro.             

Co więcej, z eksperymentu wynika, że

ludzie są skłonni wymienić na pieniądze swoje najcenniejsze wspomnienia.

Gdy uczestnikom zaproponowano, że otrzymają zapłatę (w oparciu o powyższe kwoty) w zamian za usunięcie swoich danych (w rzeczywistości żadne dane nie zostały usunięte), wśród kategorii danych najczęściej przeznaczanych do usunięcia znalazły się zdjęcia rodziny i przyjaciół, dokumenty prywatne oraz zdjęcia samych uczestników. 

Eksperyment dał ciekawe i dające do myślenia wyniki: mimo że ludzie uważają, że znają wartość swoich danych, wartość emocjonalna nie znajduje odzwierciedlenia w ich codziennym zachowaniu. Z drugiej strony wydaje się, że ludzie są bardziej świadomi, jakiego rodzaju dane są dla nich ważniejsze — uważają, że utrata wspomnień cyfrowych, takich jak zdjęcia, będzie dla nich niezwykle przykra. Jednak w rzeczywistości ludzie mają niewielką świadomość wartości swoich danych i w efekcie wyceniają je nisko. Wiedzą, że są ważne pod względem emocjonalnym, ale nie potrafią jeszcze zdać sobie sprawy z ich wartości. Potrzebują kogoś, kto im o tym przypomni, zanim udostępnią te dane innym lub pozwolą komuś na ich usunięcie — powiedział Andrei Mochola, szef działu odpowiedzialnego za rozwiązania konsumenckie, Kaspersky Lab.

Pełny raport z eksperymentu i badania znajduje się na oficjalnym blogu Kaspersky Lab.

Autor: Piotr Kupczyk, Kaspersky Lab Polska

infografika - incydenty a samopoczucie


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Kapsersky Lab



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR