Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

O tym, skąd się wziął pomysł na WystawTo, czy trudno było nauczyć się języka programowania dla iPhone'a, a także o dalszych planach związanych z tworzeniem dodatków dla urządzeń Apple Dziennik Internautów rozmawiał z Konradem Falkowskim, właścicielem firmy Studio Kodu oraz twórcą pierwszej aplikacji, dzięki której w prosty i szybki sposób wystawimy aukcję w serwisie Allegro.

Dziennik Internautów (DI): Dlaczego zdecydowałeś się na napisanie aplikacji dla iPhone'a? Dlaczego na pierwszy ogień poszło Allegro?

Konrad Falkowski (KF): Jestem fanem (nie mylić z fanatykiem ;) marki nadgryzionego jabłka, iPhone'a używam od początku jego premiery w Polsce. Cenię sobie intuicyjność i prostotę okraszoną doskonałym look-and-feel. Jestem pod wrażeniem ogromnego przyrostu aplikacji w App Store. Wpływ na wybór miała także rosnąca popularność produktów Apple, samego iPhone'a, o czym świadczy ilość aplikacji, jakie trafiają do App Store.

Dlaczego Allegro? Przede wszystkim lubię tworzyć rzeczy użyteczne, które ja i moi znajomi będziemy wykorzystywać. Brakowało mi programu do wystawiania aukcji przez Allegro na iPhone'a i tak powstał WystawTo... Mam do sprzedania paręnaście książek i gier komputerowych, nie chciało mi się ich wystawiać z komputera, wgrywać zdjęć, wypełniać formularzy, teraz mogę to zrobić znacznie szybciej i prościej, korzystając z WystawTo. Co więcej, z dowolnego miejsca.

DI: No właśnie...w jaki sposób dodajemy aukcję za pomocą Twojej aplikacji?

KF: Wystarczą jedynie cztery kroki: wprowadzamy tytuł aukcji, kategorię, dodajemy opis, wpisujemy cenę. Opcjonalnie mamy możliwość dodania zdjęć (możemy je dodać bezpośrednio z wbudowanego aparatu – dotyczy tylko iPhone'a – lub z albumu zdjęć w urządzeniu - zarówno iPhone, jak i iPod).

WystawTo
fot. Konrad Falkowski - WystawTo
DI: Czy aplikacja dla Allegro będzie rozszerzana?

KF: Tak, WystawTo będzie rozszerzana. W kolejnych wersjach planuję m.in. umożliwić wybór typu aukcji/licytacji, wybór szablonów sprzedaży, lokalizację programu do wersji angielskiej. Liczę także na odzew ze strony użytkowników, chętnie poznam ich uwagi, sugestie, pomysły.

DI: Czy trudno było się nauczyć języka programowania? Ile czasu Ci to zajęło?

KF: Naukę programowania w Objective-C (jest to obiektowy język programowania używany do tworzenia oprogramowania dla produktów Apple) zaczynałem od zera, korzystając z powszechnie dostępnych dokumentacji i tutoriali Apple oraz innych materiałów odnalezionych z mniejszym lub większym trudem w bezkresach internetu. Mając zaplecze teoretyczne w postaci studiów informatycznych i praktyki w zawodzie, sama nauka nowego języka nie jest trudna. To jak z uczeniem się języka obcego, są pewne podobieństwa w składni, gramatyce... Przygotowanie się do napisania WystawTo zajęły mi dwa miesiące.

DI: Na jaką sprzedaż liczysz? Jaki model biznesowy przyjąłeś?

KF: Na jak największą :-))). A poważnie, jest to pierwsza aplikacja, którą wydałem w App Store. Jeszcze nie wiem, na co mogę liczyć. Model biznesowy: aplikacja jest płatna, jednorazowo 1,59 euro (w polskim App Store) lub 1,99 $ (w USA). Krótko mówiąc, za jedno piwo. Ta symboliczna opłata pozwoli mi rozwijać kolejne wersje aplikacji.

DI: Jak wygląda cały proces tworzenia aplikacji i dodawania jej do App Store?

KF: Proces ten z początku może wydawać się skomplikowany. W dużym uproszczeniu gotowy kod programu trzeba "zbudować" odpowiednio do wydania w App Store, "podpisać" certyfikatem wystawionym w Apple. Tak przygotowaną i podpisaną paczkę wgrywamy na serwery Apple, korzystając z rozbudowanego, wielokrokowego formularza. Podajemy tam również m.in. opis (konspekt), dodajemy zdjęcia programu, słowa kluczowe, ustalamy cenę oraz określamy, gdzie na świecie nasza aplikacja będzie dostępna (a dokładniej - w jakim App Store)

DI: Czy stworzysz kolejne aplikacje dla urządzeń Apple?

KF: Tak :) Przymierzam się również do napisania gry na iPada. Ponadto rozszerzam profil działalności mojej firmy właśnie o usługi związane z programowaniem aplikacji mobilnych pod system iOS.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *