Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Wykorzystaj potencjał maili transakcyjnych

GetResponse 26-10-2015, 13:47

Emaile transakcyjne to wiadomości automatycznie wysyłane do użytkownika w odpowiedzi na jego działanie. Jednym z najbardziej popularnych przykładów tego typu maili może być wiadomość z potwierdzeniem dokonania zakupu, wysyłana przez sklep internetowy. Większość firm często ogranicza wykorzystanie maili transakcyjnych do przekazywania prostych komunikatów. Jednak warto maksymalnie wykorzystać potencjał wiadomości, których całkowity wskaźnik otwarć nierzadko przekracza 100%.

Przykłady najbardziej popularnych wiadomości transakcyjnych

Spójrz na poniższe przykłady wiadomości, które są wysyłane automatycznie do każdego odbiorcy indywidualnie:

  • Wiadomość potwierdzająca zapis do newslettera
  • Wiadomość resetująca i potwierdzająca zmianę hasła
  • Potwierdzenie zakupu
  • Wiadomość z podziękowaniem za wypełnienie ankiety
  • Wiadomość przypominająca o porzuconym koszyku
  • Powiadomienie o wystawieniu faktury
  • Zaproszenia na webinar/szkolenie

Każda z tych wiadomościma swoją główną funkcję, jednak z pewnością można skonstruować ją w taki sposób, aby lepiej wykorzystać jej potencjał.

Dlaczego wiadomości transakcyjne są bardziej skuteczne?

Jest kilka powodów, dla których wiadomości transakcyjne są dużo bardziej skuteczne w porównaniu do pozostałych rodzajów emaili. Najważniejsze z nich to:

1. Personalizacja treści

Wiadomości transakcyjne są wysyłane do każdego odbiorcy indywidualnie na podstawie jego aktywności. Ich największą siłą jest przydatna i interesująca dla każdego użytkownika treść.

2. Odpowiedni czas wysyłki

Maile transakcyjne są zazwyczaj wysyłane błyskawicznie, jako odpowiedź na akcję użytkownika. Trafiają do jego skrzynki odbiorczej w momencie, gdy jest on najbardziej zaangażowany. Dzięki temu wskaźnik otwarć jest o wiele większy niż w przypadku innych kampanii.

Elementy, na które warto zwrócić uwagę

Szablon wiadomości

Zdecydowana większość maili transakcyjnych to zwykłe wiadomości tekstowe. Weź pod uwagę wykorzystanie formatu HTML, który pozwala na dowolne opracowanie graficzne szablonu. Format HTML umożliwia również szczegółową analizę skuteczności kampanii (zliczanie liczby i czasu otwarć oraz kliknięć w linki zamieszczone w treści wiadomości).

Dedykowany szablon zgodny z identyfikacją wizualną Twojej firmy będzie dodatkowo promował wizerunek Twojej marki i zwiększał jej rozpoznawalność wśród odbiorców.

Zdj. 1 Fragment maila potwierdzającego przejazd od Uber. Szablon wiadomości zawiera elementy identyfikacji wizualnej firmy.

Treść

Nie musisz ograniczać treść maili transakcyjnych wyłącznie do podstawowego komunikatu. Przeanalizuj dokładnie wszystkie wiadomości transakcyjne i zastanów się, w jaki sposób mógłbyś wykorzystać ich potencjał.

Wiadomość z potwierdzeniem zakupu może zawierać linki do wartościowych wpisów na blogu. Mogą to być na przykład artykuły szczegółowo opisujące funkcjonalności produktu oraz porady i sposoby na jego wykorzystanie.

Mail transakcyjny może również zawierać formularz zachęcający do subskrypcji newslettera. Istnieje spora szansa, że odbiorcy tych wiadomości będą zainteresowani otrzymywaniem wartościowych informacji z branży.

Zdj. 2 Fragment maila z potwierdzeniem zakupu od Matras. Oprócz informacji dotyczących zakupionego produktu wiadomość zawiera kilka przydatnych linków.

Cross-selling/up-selling

Wykorzystaj handlowe wiadomości transakcyjne do zaproponowania produktów komplementarnych lub zakupu wersji premium lub szerszego pakietu usług.

Wyobraźmy sobie sklep internetowy oferujący wszystko co związane z parzeniem i serwowaniem kawy. Każdy klient po dokonaniu zakupu mógłby otrzymać wiadomość potwierdzającą z podziękowaniem. Wiadomość tę można dodatkowo wykorzystać i zaproponować w niej produkty powiązane (np. kawę, tabletki czyszczące, filtr do wody). W takiej sytuacji można również zaoferować ograniczony czasowo rabat, który dodatkowo zmotywuje część klientów do pierwszego zakupu.

Jeżeli oferujesz usługi internetowe, możesz wysłać do wybranych użytkowników konta testowego wiadomość oferującą zakup konta premium. Wystarczy, że przeanalizujesz ich aktywność i odpowiednio określisz ich obecnie i przyszłe potrzeby. Właściwie dobrany zestaw korzyści oraz przycisk umożliwiający kontakt ze sprzedawcą powinien przynieść pożądane skutki.

Testy A/B

Testuj rożne wersje wiadomości, aby wyłonić najbardziej skuteczny wariant. Każda branża ma swoją specyfikę, a każda firma swoje grono klientów, o unikalnych preferencjach i konkretnych oczekiwaniach. Testuj poszczególne elementy maili transakcyjnych: temat, treść, call to action, układ graficzny, itd. Jeżeli korzystasz z profesjonalnej platformy do email marketingu, przeprowadzenie testu będzie niezwykle proste. Regularne testowanie pozwoli Ci na stałe zwiększanie skuteczności wiadomości transakcyjnych.

Pole nadawcy i temat wiadomości

Pole nadawcy ma na celu zapewnić wiarygodność i rozpoznawalność wiadomości. Odbiorca powinien od razu wiedzieć, kto jest nadawcą i jakie jest przeznaczenie otrzymanego maila.

 

Greenpeace

Zdj. 3 Fragment wiadomości od Greenpeace, z podziękowaniem za udział w akcji ratowania pszczół.

 

Kolejną istotną kwestią jest adres w polu nadawcy, który powinien zachęcać do kontaktu. Jeżeli adres nadawcy Twojej wiadomości zaczyna się od słów "no-reply", odbiorca może odebrać to jako "nie pisz do nas" lub "nie próbuj się z nami kontaktować, bo nie mamy na to czasu lub chęci".

Podsumowanie

Maile transakcyjne zaliczają się do najbardziej popularnych wiadomości email marketingowych. Ich współczynnik otwarć  może być nawet kilkukrotnie wyższy niż standardowych newsletterów. Przeanalizuj więc swoją komunikacje email z odbiorcami i zastanów się, w jaki sposób możesz lepiej wykorzystać ich potencjał. Regularnie testuj wprowadzone zmiany, aby na bieżąco podnosić ich skuteczność.

 

O autorze

Ireneusz Klimczak jest Ekspertem ds. Content Marketingu w GetResponse. Zajmuje się przygotowaniem wartościowych
i angażujących treści we wszystkich punktach kontaktu z klientem. Znajdź go na Twitterze - @irekklimczak zawsze chętnie rozmawia na temat skutecznych strategii email marketingowych.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *