Wybory 2011: Palikot jak... Obama?

06-10-2011, 09:01

Największym zwycięzcą kampanii wyborczej na Facebooku jest Janusz Palikot. Od 4 sierpnia, gdy prezydent Bronisław Komorowski ogłosił termin wyborów, strona Ruchu Poparcia Palikota zyskała ponad 15 tys. potencjalnych wyborców - wynika z danych aplikacji catNapoleon.

Partie na Facebooku przed wyborami 2011
fot. catNapoleon.com - Partie na Facebooku przed wyborami 2011
Polskie partie przeważnie dość niemrawo zabiegały o głosy ludzi, którzy mają swoje konta na Facebooku. Według danych aplikacji catNapoleon.com od 4 sierpnia do 4 października Platforma Obywatelska zyskała 5003 nowych fanów, Polskie Stronnictwo Ludowe - 1059, Prawo i Sprawiedliwość - 1629, a Sojusz Lewicy Demokratycznej - 1493.

Osobną kategorię może stanowić Kongres Nowej Prawicy. Ugrupowanie to nie zarejestrowało listy ogólnopolskiej, jest jednak bardzo aktywne w mediach społecznościowych. Trudno więc pominąć ponad 7 tys. potencjalnych wyborców, którzy liczą, że Janusz Korwin-Mikke jednak zasiądzie w sejmie.

Wiele ugrupowań wciąż nie wie, jak duża część ich elektoratu lubi serwis Marka Zuckerberga. W tej chwili prywatne konta ma ponad 6,9 mln Polaków. Większość z nich to młodzi ludzie w wieku 18-24 lat (33 proc.) i 25-34 (28 proc.). Na Facebooku częściej profile zakładają kobiety.

Czytaj też: Wybory: Politycy nie rozumieją znaczenia nowych technologii

Jedną ze ścieżek prezydenta Stanów Zjednoczonych Barracka Obamy do sukcesu w wyborach prezydenckich w USA w 2008 roku były właśnie media społecznościowe. Wybór wynikał między innymi z zimnej analizy kosztów. Walka o serca internautów była wówczas tańsza niż tradycyjna kampania billboardowa i telewizyjna. Obama, który na starcie nie dysponował wielkim budżetem, musiał szukać sposobów na dotarcie do ludzi w inny sposób. W Polsce zrozumiał to choćby Ruch Poparcia Palikota posiadający mniejsze środki niż sejmowi potentaci. Szansy nie wykorzystał jednak PJN, który zyskał niewielu użytkowników serwisu społecznościowego.

Politycy na Facebooku przed wyborami 2011
fot. catNapoleon.com - Politycy na Facebooku przed wyborami 2011
Choć do debaty liderów w końcu nie doszło, to o trzech najbardziej wyrazistych postaciach - Jarosławie Kaczyńskim, Donaldzie Tusku i Januszu Palikocie - debatowali użytkownicy stron na Facebooku. Dzięki catNapoleon.com prześledzono występowanie słów kluczowych od początku roku: wyraźnie widać, że wraz ze zbliżającym się terminem wyborów wzrasta zainteresowanie liderami. W ciągu roku najczęściej padało nazwisko Kaczyński. W ostatnich tygodniach, dzięki aktywności w mediach tradycyjnych i społecznościowych, na prowadzenie wysunął się Palikot.


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy