Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Własna firma sprzątająca? - Oto jak odnieść sukces

11-02-2020, 12:18

Sektor usług sprzątania, zarówno firm, jak i prywatnych mieszkań, w ostatnich latach bardzo intensywnie się rozwija. Rynek staje się coraz bardziej nasycony i choć firmę sprzątającą można dość łatwo założyć, zdecydowanie trudniej jest na tym rynku przetrwać. Klienci coraz wyżej zawieszają poprzeczkę i potrzeba sporo ciężkiej pracy, aby sprostać ich oczekiwaniom. Jak to osiągnąć?

maszyny czyszczące

Podstawa – biznesplan

Tworząc założenia przyszłej firmy sprzątającej należy wziąć pod uwagę wiele różnych czynników. Oto najważniejsze z nich:

  • Klient docelowy. Należy zastanowić się, do jakiego klienta skierować swoją ofertę. Rynek zasadniczo podzielony jest na dwa segmenty – klienci indywidualni (domy i mieszkania prywatne) i klienci biznesowi – przedsiębiorstwa. Klientów indywidualnych należałoby poszukiwać w dzielnicach, zamieszkiwanych przez klasę średnią; są to ludzie na ogół zamożni, których stać na wynajęcie osoby do sprzątania przynajmniej raz w tygodniu. Pozostali klienci indywidualni zamawiać będą usługę sprzątania raczej tylko w okresach przedświątecznych (Boże Narodzenie, Wielkanoc), ewentualnie w sezonie letnim – szczególnie, jeżeli jest to miejscowość typowo turystyczna i mieszkańcy nastawieni są na wynajmowanie kwater. Dlatego sami klienci indywidualni mogą nie zapewnić firmie stałych dochodów na wystarczającym poziomie.

    Stawiając na usługi dla firm można liczyć na duże zlecenia, np. codzienne sprzątanie biur, centrów handlowych, itp. Podpisanie umowy gwarantuje więc stały dochód. Przedsiębiorstwom nie opłaca się zatrudnianie na etatach ekipy sprzątającej, korzystają one głównie z usług zewnętrznych, a liczba obiektów do sprzątania stale się zwiększa.

  • Lokalizacja. Popytu na usługi porządkowe można szukać jedynie w miastach, a klienta biznesowego – wyłącznie w większych ośrodkach, gdzie mają siedziby korporacje, jest wiele centrów handlowych i biurowców.

  • Asortyment usług i ich jakość. W czasach ostrej konkurencji zakres świadczonych usług porządkowych musi być jak najszerszy, a ich jakość – najwyższa. Dlatego kluczową rolę będzie tu odgrywać dobór odpowiednich pracowników (sumiennych i dokładnych) oraz ich właściwe przeszkolenie.

  • Atrakcyjne ceny. Przed rozpoczęciem działalności konieczne jest rozeznanie się w cenach usług świadczonych przez konkurencję. Na ich podstawie opracowuje się własny cennik pamiętając, aby przy wycenianiu poszczególnych usług pamiętać o kosztach, które firma będzie ponosić. Z czasem można wprowadzić system bonusów, rabatów, itp. dla utrzymania klienta.

  • Polityka marketingowa. Współczesne narzędzia marketingowe umożliwiają skuteczne wypromowanie firmy sprzątającej na rynku przy niewielkich nakładach finansowych.

Sprzęt dla firmy sprzątającej

Sporządzając biznesplan trzeba podjąć decyzję, czy sprzęt zakupić na własność czy wziąć w leasing. Wszystko zależy od możliwości finansowych. Można też zastosować rozwiązanie mieszane – część sprzętu zakupić, część wydzierżawić.

Dla nowej firmy sprzątającej odpowiedni jest sprzęt do profesjonalnego sprzątania uznanego producenta, oferującego korzystne warunki zakupu lub leasingu, gwarancję i szkolenie obsługi.

  • Maszyny czyszczące. Optymalną i uniwersalną propozycją sprzętu dla firm sprzątających są wszelkiej maści urządzenia czyszczące, wśród których od lat do najpopularniejszych należą maszyny czyszczące Numatic. Wybór jest szeroki, dokonuje się go, biorąc pod uwagę rodzaje powierzchni i zanieczyszczeń, wielkość pomieszczeń, natężenie ruchu w pomieszczeniach, itp. W zależności od tych czynników można zdecydować się na maszynę kablową lub bateryjną. Maszyny kablowe są tańsze i lżejsze, sprawdzą się na powierzchniach mniejszych. Natomiast bateryjne są cięższe (jest to też ich atutem – większy nacisk na czyszczoną powierzchnię) i nadają się do sprzątania dużych obiektów.

  • Szorowarki i froterki. Szorowarki są urządzeniami do czyszczenia posadzek. Doskonale nadają się do czyszczenia mniejszych powierzchni, szczególnie małych sklepów i biur. Można ich także z powodzeniem używać do sprzątania podłóg w domach jednorodzinnych i mieszkaniach. Są skonstruowane w sposób, umożliwiający dojście do trudno dostępnych miejsc i ich dokładne wyczyszczenie.
    Froterki przeznaczone są do polerowania po czyszczeniu różnych powierzchni – parkietu, laminatu, PCV, płytek ceramicznych. Odpowiednio wyprofilowana głowica polerująca umożliwia wypolerowanie powierzchni także przy ścianach i w narożnikach, a pył, jaki powstaje podczas polerowania, jest odsysany.

Można również wyposażyć firmę sprzątającą w urządzenie kombinowane – szorowarko-froterkę. Spełnia ona podwójne zadanie; najpierw myje powierzchnię, a następnie, po przełączeniu trybu pracy, poleruje. Urządzenie pracuje w dwóch prędkościach, ma moc 1000 i 1250 W. Szorowarko-froterka jest rozwiązaniem znacznie tańszym niż dwie osobne maszyny do mycia i polerowania. Przeznaczona jest do stosowania na mniejszych powierzchniach – w mieszkaniach, domkach, małych sklepach, itp.

Firma Numatic produkuje różne szorowarki i froterki do podłóg, jak również akcesoria umożliwiające ich poprawne i dłuższe działanie.

Jak się wypromować?

Rozwój współczesnych technologii umożliwia podejmowanie szeregu działań marketingowych. Podstawą jest widoczność firmy w Internecie – bez tego nie ma co myśleć o powodzeniu firmy na rynku.

  1. Najprostszym i najtańszym sposobem na zaprezentowanie się potencjalnym klientom jest skorzystanie z darmowego narzędzia Google Moja Firma. Z jego pomocą można przedstawić firmę, umieszczając zdjęcia, podając dane teleadresowe, godziny otwarcia, mapę dojazdu, itp. Narzędzie to również daje możliwość komunikowania się z klientami – zadawania przez nich pytań i udzielania odpowiedzi przez właściciela (pracownika) firmy.

    Korzystając z Google Moja Firma możemy dowiedzieć się, w jaki sposób klient znalazł wizytówkę, ilu klientów kontaktowało się z firmą, z jakiej lokalizacji wysyłali zapytania. Umiejętnie przygotowana wizytówka daje szansę na dobre wypozycjonowanie lokalne firmy. Duże znaczenie ma fakt, że Google Moja Firma działa zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych; stale rośnie liczba klientów, poszukujących usług za pomocą smartfonów.

  2. Pozycjonowanie lokalne polega na różnych działaniach, których celem jest zwiększenie widoczności firmy w wynikach wyszukiwania dla zapytań z terenu, gdzie się ona znajduje i funkcjonuje. Google korzysta z geolokalizacji, dzięki czemu wyniki wyszukiwania dla zapytania danego użytkownika dopasowane są do miejsca, w którym znajduje się on ze swoim urządzeniem. Specyfika działalności firmy sprzątającej sprawia, że jej usługi są ograniczone do okolicy najbliższej dla jej siedziby. Dlatego pozycjonowanie lokalne jest tak ważne – przekłada się bowiem bezpośrednio na dochody firmy.
  3. Reklama AdWords wyświetla się w wyszukiwarkach i w sieci reklamowej Google. Reklama w postaci linku pojawia się na początku i na końcu pierwszej strony wyników w odpowiedzi na zapytania, zawierające istotne frazy. Te zaś dobiera się w zależności od zamierzonego celu.

  4. Portale społecznościowe, zwłaszcza Facebook, to potężne narzędzie marketingowe, które może przynieść wielu klientów. Koszty reklamy w takich serwisach nie są wysokie i z pewnością dość szybko się zwrócą. Reklama na Facebooku uchodzi za jedną z najbardziej skutecznych.

  5. Aktualizacja działań. Nie wystarczy zaistnieć w sieci. Informacje muszą być stale uaktualniane. Konieczne są też ustawiczne badania rynku, a zwłaszcza nowości technologicznych i konkurencji. Rynek usług porządkowych jest tak samo dynamiczny, jak każdy inny i o pozyskanego klienta trzeba dbać, oferując mu np. dodatkowe usługi w ramach umowy, rabaty, itp., a także utrzymując i podnosząc jakość świadczonych usług.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. Freepik



Tematy pokrewne:  

tag maszyny czyszczące