Właściciel UPC Polska przejmuje Aster

06-12-2010, 12:30

Umowę o zakupie firmy ASTER podpisała Liberty Global, spółka matka UPC Polska. To oznacza istotną konsolidację w polskim sektorze komunikacji kablowej. Powstanie też znaczący konkurent na rynku telewizyjnym, na którym działają już tacy giganci, jak Telekomunikacja Polska, Cyfrowy Polsat i inne platformy satelitarne oraz nowi dostawcy IPTV.

Dziś ogłoszono, że LGI zakupi 100% akcji Aster za cenę 870 milionów PLN (292 mln USD po cenach wymiany walut z dnia 3 grudnia 2010). Cena zakupu, razem z długiem netto Aster na dzień 30 września br. wynoszącym ok. 1,530 mln PLN (513 mln USD), reprezentuje całkowitą cenę zakupu bez kosztów transakcji wynoszących ok. 2,400 mln PLN (805 mln USD). Obecnie przewidywane jest sfinansowanie zakupu z zasobów w dyspozycji LGI, w tym w gotówce oraz zdolności kredytowych.

- Nasz oddział w Polsce od kilku lat osiąga jedne z najlepszych wyników w grupie LGI. Transakcja ta poprawi naszą pozycję rynkową i sprawi, że nasze nowoczesne sieci oraz usługi cyfrowe i szerokopasmowe nowej generacji będą dostępne dla klientów Aster. (...) Biorąc pod uwagę charakterystykę działalności Aster oraz bliskość naszych sieci, transakcja uzyskała atrakcyjną cenę - powiedział Mike Fries, Prezes i Dyrektor Wykonawczy Liberty Global.

Transakcja podlega zatwierdzeniu przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a jej finalizacja spodziewana jest w pierwszej połowie 2011 roku. Po zamknięciu transakcji Aster stanie się częścią grupy kredytowej UPC Holding B.V.

>>> Czytaj: W rozgrywce o Aster zostało tylko czterech chętnych

W ten sposób łączą się dwie istotne firmy na rynku komunikacji kablowej. Na dzień 30 września br. Aster miało 368 tys. abonentów telewizji (w tym 92 tys. telewizji cyfrowej), 177 tys. internetu oraz 70 tys. telefonii stacjonarnej.

Sektor kablowy w Polsce jest nadal rozdrobniony, działa na nim ponad 500 operatorów kablowych, podczas gdy w krajach takich, jak Wielka Brytania czy Francja, tylko jeden skonsolidowany operator, mogący skuteczniej konkurować z platformami satelitarnymi i operatorami narodowymi.

Inną firmą, która chciała przejąć Aster, była Vectra. Dziś poinformowała ona, że zakończyła swój udział w przetargu na zakup warszawskiego operatora.

- Decyzja ta jest konsekwencją wygaśnięcia ważności oferty złożonej przez Vectrę. Bezpośrednim powodem wygaśnięcia ważności oferty był brak informacji od Sprzedającego we wskazanym w ofercie terminie o przyjęciu propozycji przedstawionej przez gdyńską spółkę (...) Kierując się racjonalnymi przesłankami i odpowiedzialnością wobec partnerów finansowych, Vectra zaproponowała warunki, które w jej przekonaniu były adekwatne do obecnej wartości przedmiotu transakcji oraz obecnych i przyszłych realiów rynkowych - czytamy w komunikacie Vectry.

Pomimo zakończenia udziału w przetargu na zakup Aster, Vectra będzie konsekwentnie realizować przyjętą strategię działania, opartą zarówno o rozwój organiczny, jak i udział w ewentualnych przejęciach. Zdaniem przedstawicieli spółki dotychczasowe efekty działalności Vectry w Warszawie (200 tys. mieszkań w zasięgu sieci telekomunikacyjnej) pokazują, że cele rozwojowe, jakie stawia sobie Spółka, mogą być zrealizowane przy niższych nakładach finansowych, choć w dłuższej perspektywie czasowej.

>>> Czytaj: Telewizje kablowe: Połączą się, by walczyć z TP SA


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy